Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Server på dynamisk IP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-29, 17:26 #1
knafve knafve är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
Nykomling

Undrade om det var någon här som har erfarenhet av att köra en web-server på en dator som har dynamiskt tilldelad IP. Finns ju företag som erbjuder automatiska DNS-uppdatering så fort man byter IP adress. Det jag till exempel funderar på är hur det egentligen blir med cachade DNS-resultat. Säg att jag bootar om servern och den får en ny IP. DNS-servern som hostar records för min domän uppdateras omedelbart, men det kan ju finnas massvis med andra servrar på Internet som har cachat IP-adressen...

Någon som har erfarenhet av detta?
knafve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-29, 17:40 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Till att börja med vill jag avråda dig för detta om du vill ha seriös framtoning och en pålitlig tjänst.

Genom att sätta TTL (time-to-live) till exempelvis 10 minuter innebär det i teorin att alla andra DNSer ska vara uppdaterade senast 10 minuter efter att huvud-dnsen uppdaterats. Jag har däremot ingen reell erfarenhet av detta.

Rent ekonomiskt så bör bara kostnaden för att strömförsörjning till datorn överstiga billiga webbhotellskonton. Men det beror ju på vilka tjänster du behöver.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-29, 18:01 #3
Nykomling

Nykomling

Jag käner till det där med TTL men är också lite fundersam på hur det fungerar i praktiken. DNS-servrar är ju inte tekniskt sett tvingade att följa TTL-värden och kan ju mycket väl cacha längre för att spara bandbredd.. Frågan är om de gör det eller inte. :-) Är inga hyperviktiga siter som jag tänkte hosta på det sättet, så en nertid på någon timma då och då gör inte överdrivet mycket till eller från..
Oläst 2004-09-29, 18:31 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Det brukar funka bra. Oftast så frågar DNS-servrar oftare än TTL snarare än senare i min mening.

Sen har du ju alternativt med ett dynamiskt hostname som alltid pekar på aktuellt IP, då har man oftast en ännu lägre TTL.

Jag har kört "andra" saker än webserver med denna typ utav lösning och det brukar funka bra, dock så får du lite mera "lagg" i anslutningen eftersom klienten måste resolva ipt hela tiden.. Som ovanstående talare säger så är det mera seriöst och tillförlitligt med ett fast ip.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-29, 18:34 #5
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

TTL bestämmer hur länge paketet, i detta fall informationen med ditt ipnummer skall gälla, om inte paketet används inom denna tid så kastas det bort. Varje NAT-hop skall minska TTL med 1 eller kasta bort om den redan gått ut.

Så du kan vara rätt säker med låg TTL, förutom några konstigt konfiguerade DNS;er.
Finns en mer djupgående och kanske mer korrekt förklaring på hur TTL fungerar, men det blir för jobbigt att ta upp såhär på kvällskvisten

Personligen kör jag en TTL på 3600 för mina egna domäner som ligger mot maskiner här hemma och det är sällan jag ser problem med uppdateringarna mot den.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-29, 19:24 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Decibel@Sep 29 2004, 18:34
TTL bestämmer hur länge paketet, i detta fall informationen med ditt ipnummer skall gälla, om inte paketet används inom denna tid så kastas det bort. Varje NAT-hop skall minska TTL med 1 eller kasta bort om den redan gått ut.
Nu kanske det är jag som är trött, men blandar du inte ihop DNS records och TCP/IP-paket här?

Jag menar, DNS-TTL är väl hur många sekunder som DNS-recorden ska anses vara korrekta, medans TCP-IP paket är hur många router-hops ett paket ska leva..
Oläst 2004-09-29, 20:40 #7
Decibels avatar

Decibels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av knafve
Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Nu kanske det är jag som är trött, men blandar du inte ihop DNS records och TCP/IP-paket här?

Jag menar, DNS-TTL är väl hur många sekunder som DNS-recorden ska anses vara korrekta, medans TCP-IP paket är hur många router-hops ett paket ska leva..
Det är jag som är trött :blink:

Självklart, det är som du påpekar
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017