Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Leverantörsproblem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-29, 18:40 #1
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Medlem

Har problem med generalagenten i Sverige för mina varor. Verkar som han inte vill ta in så många. Har under hela året haft svårt att få honom att beställa mera.
Nu kräver han att jag beställer genom honom exakt vad jag behöver och betalar direkt när varorna kommer till Sverige. Problemet är att det är lång leveranstid på varorna, och att jag inte har råd att beställa hela nästa års behov på en gång.
Jag år lite ny i branschen, men hur är det egentligen. Kräver man inte av en generalagent att han håller ett lager, och att man kan beställa mindre partier i taget med omedelbar leverans. Kan man klaga hos fabriken som tillverkar varorna?
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-29, 20:41 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Jag skulle gå förbi generalagenten och försöka inleda en dialog med tillverkaren om att dina leveranser från generalagenten inte fungerar. Om du känner att du har tid, ork och kraft så försök ta över rollen som agent.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-30, 08:17 #3
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by Flotec@Sep 29 2004, 18:40
Jag år lite ny i branschen, men hur är det egentligen. Kräver man inte av en generalagent att han håller ett lager, och att man kan beställa mindre partier i taget med omedelbar leverans. Kan man klaga hos fabriken som tillverkar varorna?
Nja, man kan ju inte ställa krav bara rakt av...Du bör vara en kund som står för en märkbar del av deras omsättning i så fall. Försök istället att avtala fram ett "minsta uttag" under året. Alltså att du skriver på ett papper där du förbinder dig att köpa en bestämd mängd som skall vara utplockad ett senast datum... Alternativet är väl annars om du går med på att betala ett högre pris för dina grejjer..

Att klaga direkt hos fabriken skapar bara mer problem, se det som en sista utväg.. Fabriken bryr sig nog inte nämnvärt om generalagenten är en bra kund i övrigt..
Tufft att vara småkund idag... <_<
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-30, 09:55 #4
Medlem

Medlem

Tack för era svar. Att gå förbi generalagenten och ta över agenturen tror jag blir svårt. Jag tror jag gör så här:
- jag köper ett mindre parti direkt
- jag försöker skriva ett avtal med generalagenten om ett minsta uttag under året.

Generalagenten har också krävt någon form av garanti när jag beställer från honom att jag har pengarna när varorna kommer. Hur brukar sådant gå till? Är det vanligt, eller är det ett tecken på att han ligger lite pyrt till finansiellt? Vi pratar om varor med ett marknadsvärde för hela året i storleksordningen 300.000 kronor. Kan det vara mycket för en generalagent som omsätter 3 milj per år.
Oläst 2004-09-30, 10:28 #5
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Kan ju vara så att dom ligger illa till ja. Kolla deras rapporter för dom är väl ett AB? Har du strulat tidigare med fakturorna? Hur länge har du varit kund? Om allt är grönt för din del så borde du försöka ställa frågor om deras likviditet, be att få se deras avtal med fabriken, vad dom åtar sig själva, vilka krav fabriken ställer på dom etc..Dock med en mild ton såklart!..

Nu vet jag inte vad du har för påslag osv, men om du håller dig bland dom 10 största kunderna så har du en hel del att "säga till om"..

Garantin för att du skall kunna betala kan styras upp via avtalet om minsta uttag. Låt säga att du inte plockar ut det som du förbundit dig att göra, exempelvis per 31/12. Då fakturerar generalagenten dig på innestående artiklar och han får hjälp av inkassobolag, fogdar med mera B)

Med avtal kan man styra samarbetet på många andra smidigare sätt i och för sig..
Oläst 2004-09-30, 11:11 #6
Medlem

Medlem

Hur får jag tag i rapporter för ett AB? Hur kan jag med det se om de kanske ligger pyrt till?
Hur krångligt kan ett avtal bli? Behöver man juridisk hjälp?
Oläst 2004-09-30, 11:48 #7
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Rapporterna kan du väl få direkt från bolaget? Dessa är väl offentliga handlingar?

Du ser ju hur bra/dåligt det går för dom samt om dom har "backup" gällande sina utgifter... Spåna lite i resultatrapporten för att se hur dom ligger till, och om täckning finns för utgifterna..

Ett avtal behöver inte vara krångligt, det bestämmer du själv vad du väljer att gardera dig emot. Lika viktigt är det för dom att ta med uppgifter som dom vill ha kontroll på. Det bästa alltid att kontakta advokat, men kan du lösa det via bekanta eller på egen hand så är det väl ok..
Oläst 2004-09-30, 12:17 #8
Medlem

Medlem

Jag kan väl inte fråga generalsagenten direkt efter hans bolags rapport. Då börjar han väl undra vad jag sysslar med.
Någon som vet hur man får tag i ett AB's bolagsrapport utan att fråga företaget direkt?
Oläst 2004-09-30, 12:31 #9
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

http://www.bolagsverket.se/produkter...sred/index.asp

kanske...
Oläst 2004-09-30, 12:41 #10
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
En liten kontroll av om bolaget ökar eller minskar sin försälning kan du få via företagsfakta på DN:s hemsida

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=1

En mer djupare analys kan du få via Upplysningscentralen, www.uc.se
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017