FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har en fundering rörande Pricerunner och Prisjakt som ofta bombar ad-words med ord och ordkombinationer för att dra maximalt med besökare till sina sidor.. Sen säljer dom tillbaka klicken för dessa ord till oss handlare som valt att vara med med logga och länk till ett högre pris, ofta avsevärt högre än vad man betalar för ett klick på Ad-Words där det kan ligga runt 50-80 öre. Det känns lite surt på nått sätt.. kanske för att dom drar nytta av sina handlares produkter och produktnamn för att på ett konstigt sätt göra profit på skillnaden i klickpris? Vet inte om jag bara gnäller eller om det finns nån moralisk, etisk aspekt i detta? Nån annan som reflekterat över det? Lite skumt känns det dock att se Pricerunner (nu senast) komma in och toppa ad-words med ord som man själv tidigare fick klick till en relativt låg kostnad på och sen ska man "köpa tillbaka" dom för 1,50-2kr/klick när kunder klickar på ens produkter hos dom.. Det är ju egentligen oväsentligt om det är en produkt som bara 1 handlare har eller ett 50-tal handlare säljer, alla drabbas ju av denna konstiga ökning i pris.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kan du motivera varför det skulle vara moraliskt fel av en sida som tillhandahåller prisjämförelser att köpa AdWords? Att de sedan säljer tillbaks trafiken med ett högre pris till dig sätter visserligen dig med dumstrut på huvudet, men jag ser inte hur tex Prisjakt skulle kunna klandras för det. All business handlar om att köpa billigt och att sälja dyrt. Frågan är varför ni e-butiker alltid accepterar att prisjämförelsesidorna tar största delen av kakan?
Jag antar att du som e-butik känner dig ganska beroende av prisjämförelsesidorna, eftersom du fortsätter att ligga kvar som kund? Hade jag varit du så hade jag slagit några telefonsamtal till samtliga branschkollegor och lagt gemensam press på prisjämförelsesidorna. Kräv att de slutar konkurrera med sina kunder (dvs er), annars så slutar ni att vara kunder. Ska jag vara helt ärlig så fattar jag inte hur en jätte som elektronikbranschen kan låta prisjämförelsesidorna diktera villkoren. De är helt beroende av er. Utnyttja det. --- Lite OT, men en annan sak som imponerar är det du skriver om att prisjämförelsesidorna lyckas ta bättre betalt än Google av er. Jag fattar inte hur de lyckas... tar de era familjer som gisslan innan ni skriver avtal, eller hur går det till? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Får väll svara för Prisjakts räkning till Dannel77
![]() Tyvärr är inte konverteringen för adwords 100% utan väldigt, väldigt mycket lägre. Våra Priser är mycket lägre än de där 1,5-2kr (Om det inte är en specialkategori, som t.ex skönhet eller Linser). Vi inte längre ord som bara är kopplade till en produkt eftersom det kan upplevas som att vi just konkurrerar med butiken. Jag gjorde ett litet test med Adsens på Prisjakt för att kolla vad man fick för ett klick där och då visade det sig att man fick bättre betalt för de klicken än de som vi fakturerar våra kunder för. Naturligtvis så kan man inte jämföra exakt så, men det gav iallafall en liten bild på något sätt ![]() Lite sprida tankar ![]() //Jonas |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|