FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har tidigare använt Comodo brandvägg då den är gratis, men avinstallerade
den i samband med att jag uppgraderade XP till SP2 (som har en inbyggd brandvägg som lär vara good enough). När jag idag titta in på deras hemsida igen visar det sig att de har massor med produkter som de ger ut gratis med en motivation som får en annan att bli tårögd av lycka och beundran. Citat:
http://forums.comodo.com/index.php/topic,764.0.html Det som skiljer dem från många andra är att det är gratis även för företag (vad jag kan se). De erbjuder alltså bland annat följande: - Gratis brandvägg - Gratis anti-phishing - Gratis anti-malware - Gratis anti-spam - Gratis anti-virus - Gratis lösenordshanterare - Gratis backup-program - Gratis "buffer overflow"-skydd http://www.comodo.com/products/free_products.html ...och mer därtill: - Gratis SSL Certifikat (30 dagar) - Gratis Vulnerability Scan (3 skanningar per IP) - Gratis Website continuity monitoring http://www.comodo.com/products/free_products4.html Självklart finns många gratis alternativ till dessa produkter, men jag vill i denna tråd att vi koncentrerar oss just på Comodo. - Har du testat någon av produkterna och vad är ditt omdöme? - Har du testat och sedan hittat ett bättre alternativ, som också är gratis för företagare? - Om du inte har testat men är i behov av någon av dessa produkter, så testa gärna och kom sedan tillbaka till denna tråd och dela med dig av dina erfarenheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Använder flera Comodoprodukter själv sedan länge, mycket bra funktioner.
Allrahelst backupprogrammet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har för ett par veckor sedan använt Comodo Firewall. So far so good
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Har kört backupprogget, funkar precis som det ska.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Körde Server-brandväggen ett par dagar (detta var ganska lägre sedan så det kanske inte är relevant längre) men den krånglade med portarna hela tiden. Ibland släppte den igenom trafik, inbland inte. Extra mycket krånglade det med remote-progam som t.ex pc anywhere. Tröttande helt enkelt. Men det kanske är bättre nu för tiden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Comodo har tagit över min dator... Haha. Riktigt så illa är det väl inte, men jag känner mig så gott som säker nu i alla fall.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har använt Comodo's SSL i 6 år (iofs inte gratis) och är mycket nöjd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Vad som avgör hur framgångsrikt och betrott ett SSL-cert blir är hur känt det är. I övrigt så finns det få områden att konkurrera på, eftersom SSL-cert är ganska simpla och likriktade produkter.
Så det är smart marknadsföring och inte välvilja som gör att de släpper gratis mjukvara. Men det föringar så klart inte det goda i att många får ta del av gratis säkerhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur krävande för datorn är deras antivirus? Jag har en eee-PC med XP.
Vilket antivirus passar annars bäst för en mini-PC med begränsade processorresurser? (Tycker att vissa antivirus är väldigt jobbiga både för datorn och användaren.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Jag skulle säga att det inte spelar någon större roll vilken
du väljer. Alla blir snabbare och snabbare hela tiden. Norton Internet Security 2009 är t.ex. snabbare än vad Eset Smart Security (Nod32 + firewall, antispam och allt som övriga har men som saknas i den "vanliga" Nod32). Väljer du ett rent antivirusprogram som den vanliga Nod32 så går det undan, men du tappar alla övriga säkerhets- funktioner och skydd mot rootkits. En signaturbaserad scanning som Nod32 erbjuder är lika dålig som vilken web-baserade gratisscan som helst. Ska du ha ett komplett skydd mot skadlig kod krävs Internet Security-paketen som de flesta tillverkare har. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|