FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kommer i slutet av sommaren att starta ett företag tillsammans med 4 andra personer.
Två från U.S.A., 1 från U.K. och en från egypten. Tanken är att samtliga ska bo i Sverige så småningom, men det finns det inte pengar till ännu. Eftersom bara jag är svensk medborgare kommer jag starta en enskild firma och anställa dem andra i den. Så fort vi har kapital nog kommer vi övergå till ett AB. Jag undrar dock, vad bör jag tänka på i och med att jag kommer anställa personer som bor och jobbar från ett annat land? Den ena killen(Han från UK) är dessutom endast 16 år gammal. Vad har ni för råd/tips att ge mej och har jag tänkt snett någonstans? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Undrar om inte kommanditbolag hade varit bättre för er i detta läge.
Du går in som komplementär, dvs ansvarar med dina tillgångar och övriga blir kommanditdelägare utan personligt ansvar. Fördelen är att det blir en korrekt bolagsbildning där alla delägare är delägare i verkligheten och ni får ett särskilt orgnummer. De övriga skattar ju inte i Sverige i alla fall så bolagsverket brukar skriva 0000 som de 4 sista siffrorna i personnummret då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men funkar det verkligen om ingen annan än jag är svensk medborgare?
Och en helt annan fråga, finns det något program som löser bokföring, och annat obegripigt pappersjobb åt mej? Eller måste jag anlita någon för det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bolagsverket kan svara på detaljer tel 060-18 40 00 ang utländska medborgare.
Det finns inga begränsningar vilka medborgarskap som kan vara delägare i KB/HB. Passkopia, personuppgifter, födelsedatum, adress, land de bor i är allt som behövs. När du startar företag så kan det vara bra att lära sig hur bokföring fungerar, för många för att inte säga de flesta beslut du tar som företagare har kopplingar till hur saker ska redovisas och du måste käna till hur löner och skatter beräknas för att kunna göra realistiska kalkyler. VISMA/SPCS Administration används av ca 40% av alla företag i Sverige så det är beprövat och välkänt, samt har en låg ingångskostnad. Det finns flera alternativa nivåer på funktionalitet så man kan välja prisnivåer från 790 -12000 SEK + moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack, skall kolla lite närmare på det programmet. Men kan en person som är 16 år gammal vara delägare i ett KB?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Gäller kravet om förmyndares tillstånd även om bolagsmannen är folkbokförd i UK?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |