FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har en turnering jag ska hålla i delvis, man kommer dela upp sig i lag, lagen får poäng efter att de spelat en match mot ett annat lag, vinnaren går vidare i stegen. Utskriften ska se ut nåt så här:
Kod:
Lag 1 [ 4 poäng ] ____[U]Lag 2 [ 4 poäng ][/U] Lag 2 [ 5 poäng ] Lag 2 [ Vinnnare! ] Lag 3 [ 4 poäng ] ____[U]Lag 3 [ 3 poäng ][/U] Lag 4 [ 3 poäng ] Kod:
$Lag[0]['namn']='Lag1'; $Lag[0]['score']=3; $Lag[1]['namn']='Lag2'; $Lag[1]['score']=4; $antal=2; echo "<table>"; for($i=0;$i<$antal;$i++){ echo "<tr rowspan='2'> <td valign='top'>{$Lag[$i]['namn']}</td> <td valign='top'>{$Lag[$i]['score']}</td></tr>"; $oldteam=$i; $i++; if($Lag[$i]['score']>$Lag[$oldteam]['score']){ $won = $i; } else { $won = $oldteam; } echo "<td></td><td>{$Lag[$won]['namn']}</td></tr> <tr rowspan='2'> <td valign='top'>{$Lag[$i]['namn']}</td> <td valign='top'>{$Lag[$i]['score']}</td></tr>"; } echo "</table>"; ?> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl bara göra en rekursiv funktion? Skicka PM om du vill ha exempelkod som du kan anpassa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jo jag förstår att den måste var rekursiv, men asså, man måste ju räkna ut på något sätt hur många td's den ska bestå utav, om det till exempel är 16 lag så blir det ju 5 steg. Jag har fastnat i tänkandet, någon som kan hjälpa på traven?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Antal steg får du genom:
( log(<antal lag>)/log(2) ) + 1 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
off topic
festiz - fixa din avatar... den är ju 1984x1488 pixlar... hur jobbigt är det att skicka upp en 80x80 bild? nåt cp med min webläsare så jag kan inte PMa någon... så ni kan väl radera det här inlägget när han läst det och svarat.. eller nåt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||