Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Design av dubbla menyer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-24, 20:06 #1
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Har fastnat i lite problematik i samband med omdesign av en äldre webbplats - med en design anno tidigt 2000 nånting. Det det gäller är främst hur jag bör utforma menyerna för att de dels ska smälta in smidigt på sidan, korrelera med övriga element, inte "stjäla" för mycket plats och framförallt samtidigt vara tillräckligt användarvänliga för besökarna.

Problematiken ligger främst i att sidan kräver "dubbla menyer". Med det menar jag att sidan har ett antal huvudkategorier och respektive av dessa är därefter indelade i ett antal underkategorier. Det är dessvärre inget alternativ att frångå detta upplägg.

Det känns som att jag egentligen har tre huvudalternativ:

- Dubbla horisontella menyer långt upp på sidan, där den undre ändrar skepnad beroende på vilken av huvudkategorierna som besöks
- Vertikal meny (enligt "klassisk" metod") längs ena sidan av webbsidan - som växer och utökas beroende på vilken av huvudkategorierna som besöks.
- En kombination av ovan: Horisontell meny för huvudkategorierna långt upp sidan och en vertikal undermeny längs sidan av sidan som ändras enligt samma princip som i det första fallet

I den förra versionen av sidan användes den första metoden. Det har dock visat sig att besökarna lätt missade eller missförstod upplägget på denna och helt enkelt inte använde sig av undermenyn utan enbart huvudmenyn - inte så bra. Om det berodde på en dåligt utformad meny eller mindre bevandra besökare är aningen oklart. Besökarna är blandade "vanliga" besökare, utan någon speciellt nischad åldersgrupp. Är inte direkt IT-relaterade besökare, så sidan måste vara anpassad för gemene man och kvinna så att säga. För att testa ett nytt grepp var jag först inne på att i den nya designen försöka att använda mig av det sistnämnda förslaget, men är inte alls säker på om det är speciellt lämpligt.

Vad anser ni? Hur utformar ni helst menyer, när det gäller dubbla sådana? Har ni några konkreta exempel på sidor som ni tycker har löst det här med dubbla menyer på ett snyggt och lättförståeligt sätt?

Instinktivt säger något mig att det förstnämnda är att föredra och är vanligast, samtidigt fungerade det inte så bra på den förra sidan. Men å andra sidan kanske det blir för rörigt med upplägget där horisontell och vertikal meny kombineras? Bör tilläggas att jag vill undvika dropdown-menyer.

I vilket fall som skulle jag bli oerhört glad för lite tips, inlägg, feedback, tankar eller vad som helst när det gäller det här med menyer.

Simma lugnt i värmen !! B)
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017