FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag håller på att skapa en design till en webshop och håller på med admin delen men har stött på ett problem jag håller på bli totalt tokig på. Problemet är så klart bara i Explorer men det lustiga är att jag kan inte ens identifiera vart problemet sitter. Alla andra sidor har i princip exakt samma kod före detta kod avsnitt och alla andra sidor funkar felfritt. Kod:
<!--Right Body--> <div id="rightpanelbody"> Kod:
<div id="whtbody1" class="wid680"> http://stylingwebben.se/test/stylesheet/default.css Hur fixar jag Explorer problemet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Internet Explorer kan som sagt ofta ställa till det. Jag brukar använda mig av koden nedan för att göra specialinställningar enbart för IE. Ibland krävs det flera sådana här för varje version av Internet Explorer [if IE 7] , [if IE 6] etc. Lägg koden mellan <head></head>
Eftersom denna kod ligger i HTML-filen så går den före en extern CSS-fil, och endast de inställningar som görs för ett element här ersätter det i CSS:en. Om du förstår vad jag menar ![]() Kod:
<!--[if IE 7]> <style type="text/css"> .wid680 {width: den bredd som funkar bra i IE;} </style> <![endif]--> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ah jo men alltså jag vill ha samma bredd både i ff och explorer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Testade vart felet började, och det var alt före 715px.
Om bredden är mindre är 715 så tycks hela sidan ut till höger, men om bredden på diven är 715+ så funkar sidan som det ska, men jag vill ha den 680 i bredd. Varför gör den så här? Edit: "sidan" eller vad man ska kalla den förflyttas ut längre och längre desto bredare man gör sidan (window mode och sen bara dra sidan till höger och gör den bredare.) Det är som om "sidan" är procentuellt placerad i ett visst läge från vänster kant. När man gör sidan så liten som möjligt så det inte finns ågot fritt utrymme på sidorna av "sidan/framen" så är den i rätt läge. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varför? Därför att IE tror att dom är bäst och kan bestämma sina egna regler
![]() Lösning: skriv en regel för bara IE som är 716px 35 pixlar är väl inte hela världen? ![]() Edit: Jag ser att du har tabeller på sidan som en del av layouten.. troligen lär det vara detta som ställer till problemet. Vill du ha mer kompatibla sidor så gör layouter med divvar. Edit 2: Undrar också varför du har sjuttioelva divvar plus tabell.. Lär bli lätt att underhålla m.m ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Löste problemet tror jag.
Jag ändrade td width från auto till 100%. Vet inte riktigt varför det löste problemet men det ser okej ut nu ![]() NYTT PROBLEM! Bilden talar lite för sig själv men ska förklara mer. Området ni ser som "saknas" försvinner alltid längst ner på "sektionen" men det är inte alltid den försvinner, det är som slumpmässigt. Om den inte är försvunnen så kan den försvinna om jag scrollar ner så att området inte är synligt och sen när man scollar upp. Är den inte borta så kan man scolla ner och sen upp igen och då kanske det är borta. Det är helt slumpmässigt om den är borta eller inte. Sen så är det olika hur mycket av sektionen som försvinner (visar i bilden 2 exempel). Detta är så klart enbart synligt i Explorer och förekommer inte i Firefox. Alla ide'er och tips vad som orsaker det är guld värt! ![]() http://stylingwebben.se/test/home.html http://stylingwebben.se/test/stylesheet/default.css |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har inte lyckats få bort de där problemet och kan inte klura ut vad det är som orsaker det heller. Det är lite ny design på sidan men exakt samma fel.
http://stylingwebben.se/test/index.html http://stylingwebben.se/test/stylesheet/default.css Om det är någon duktig css filur där ute så skulle hjälp med detta problem uppskattas enormt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
1) Skippa tabeller
![]() 2) Alla dina miljoners-triljoners divvar ser ut som en landingsbana :P *kunde inte låta bli kommentera* |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Alla kommenterar om mina divar men jag kan inte komma på någon annan lösning. Bilderna jag använder när jag gör mina bakgrunder är inte mer än 7*7px styck så det är minimal bildladdning från servern. Divarna i sig tar väll inte heller upp så mycket bandbredd heller.
Att skippa tabeller är en smaksak, jag gillar dom. Kom gärna med förslag vad som kan orsaka detta problem för nu snart så ska koden in till en programmerare som ska ge butiken liv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Eh - nä.. det är inte en "smaksak" att skippa tabeller faktiskt! Det är lätt att använda tabeller javisst men saken är att det kan ge stora problem då olika webbläsare renderar tabeller på olika sätt. Om man kör en ren div-layout utan tabeller i xhtml behöver man oftast inte göra så många specialhack.
Men den största anledningen; har man en sån nogrann/exakt layout där det är viktigt med pixlar så är det fullständigt vansinne att skapa en layout med tabeller, såvida man inte tycker det är mysigt att plåga sig själv p.g.a webbläsarproblem. ![]() Det finns fler anledningar varför man inte ska ha tabeller men minns inte dessa just nu.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|