FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Sitter här i mörkret och funderar på att fixa mobiltbredband till sin minipc, dom gångerna man är ute och reser i Sverige eller besöker svärföräldrarna. Har spenderat den sista timmen att jämföra följande företag:
Glocalnet Tele 2 Telia Telenor Tre Jag är ute efter ett bredband som är så billig som möjlig per månad, billigaste modemet och givetvis billigaste surfning. 12 månadersbindningstid är okej. De jag står mellan är: Tele2: 29kr/månaden, 300kr startavgift, 600 modemet och 99 öre/surfminut - det är det 99 öre per surf-minut som locker mig. Telenor: 39kr/månaden, 0 startavtift, 1200 modemet och 5 kr/surfminut Telia: 39kr/månaden, 0 startavgift, 1 modemet, 29kr/dygn Mina frågor är: 1) är inte telenors 5kr / mb äckligt dyrt? känns som att bara besöka aftonbladet och få all deras reklam kan kosa upp till 50kr. 2) För telia kostar det istället 29kr/dygn istället för surfminut - detta låter riktigt billigt jämför med de andra bolagen, eller har jag fel? Det känns en djungel därute. Är det någon annan som har haft liknade tankar och faktiskt bestämt sig? Vilken skulle ni ha valt? Andra tankar och fundering, tips och trix är välkomna! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Read Only
|
Jag köpte Telias mobiltbredband I början av aug förra året när man fick den för 1kr och hade gratis fram till 31 december, och nu betalar jag 650kr vare 3:e månad och om det är fri surf nu vet jag faktiskt inte.
Största nackdelen är att den går ner hela tiden. Har jag tur så kan jag surfa i 1 timme utan att det går ner, ändå så bor jag cirka 500 meter ifrån en telemast Gsm och 3g. Och alla telefonkort har full mottagning hela tiden. Och den jag har en lång usb sladd så den brukar oftast ligga i fönstret, om jag inte ligger i sängen. Jag och en kompis brukar även åka upp till Skellefteå ibland och det är ungefär 120 mil ifrån mig, och med en längre usb sladd och att dosan ligger i framrutan så funkar nätet max 4 timmar. Så jag rekommenderar inte Telia, fast sen vet jag inte hur dom andra funkar eftersom jag bara har haft telia! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att betala per minut känns väldigt -98. Kör fast pris, det kommer att kännas mest värt för du surfar nog utan problem över 200 minuter/månad.
Själv använder jag bara mobilt internet just nu. Är egentligen lite för långsamt men det fungerar till allt. FTP, surfa, streama och bittorrent, har jag hört. Jag har Tre och betalar 199kr i månaden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Själv har jag Telenor genom företaget. De har en gräns på 5 GB trafik per månad. Betalar 199/mån, fick dock de första 4 månaderna gratis som start erbjudande.
Har alltid fungerat bra, hastigheten är som oskarg säger, lite för långsamt, men det räcker långt för vanligt bruk. Inget att rekommendera om du ska köra nåt spel dock ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Var hos en kund i måndags och då jämförde vi Tre och Telia. Vi använde en Levono med inbyggt 3G-modem. Vid tester mot bredbandskollen.se och där var Tre snabbare. Tre testade mot Stockholm och Telia mot Malmö... (Vi satt i Stockholm).
Ett tips: Att tänka på när det gäller Telia är att de har Edge och sänder den masten starkare än 3G så väljer modemet ofta att koppla upp med Edge. Det gör i sin tur att det går extremt sakta. Tvinga modemet att välja 3G. Jag skulle välja fast pris och kolla om det är fri surf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Den erfarenhet jag har är att Tre är snabbast. Beror naturligtvis på vart du rör dig, men på dom ställen jag brukar befinna mig på så har Tre vart absolut snabbast.
Jag har även testat Tele2 och det har fungerat hyffsat när du sitter stilla i stan. På tåget, i fjällstugan eller på andra ställen så kan jag däremot glömma att surfa med Tele2. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ta en titt här också.
http://www.bredbandskollen.se/statistik/ Välj område, och ta en titt vad de brukar bli för hastighet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du bara ska använda modemet vid vissa tillfällen är det inte bättre att köpa ett kontantkort då? Du får visserligen köpa ett modem för ett antal hundra kronor, men förmodligen mer kostnadseffektivt ändå om du inte ska surfa så mycket. Jag skulle isf rekommendera tre's variant:
http://www.tre.se/templates/BroadbandShop/...d.aspx?id=33862 Telia har också ett liknande erbjudande har jag för mig. Telenor skulle jag inte köpa då jag iaf tycker att de har betydligt sämre hastighet/täckning än vad tre har enligt mina erfarenheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hastigheten bryr jag mig inte om, utan det är kostnaden. Jag kommer bara använda den ett par gånger i månaden, därför känns det dumt att betala 200kr (100kr är kanske acceptabellt). Och om det är 5 kr / mb, så kommer priset skjutas rakt upp i taket.
Tre kontant låter bäst änsålänge, då man köper "internet tillgång" per dag/vecka/månad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
En ny fråga.
Är det någon som vet om man köper tex ett 3g modem från en operatör, så funkar det även men någon annan operatör? Eller brukar dessa modemer vara låsta? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|