FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
Förra året så skrev jag om att jag kunde göra billigare hemsidor som ett sommar jobb vilket resulterade i jobb. Ni så har jag detta problem: Jag känner själv att jag kan grunderna och lite till i ASP.NET. Lika så i (X)HTML, CSS, JAVASCRIPT (Det sista är grunderna plus googling som jag klarar av). Jag går nu ut sista året i Sam Omvårdnad vilket är en gymnasium utbildning med sämre betyg än förväntas och jag känner att programmering är min sista utväg för att få ett jobb. Min fråga till er är nu vad eller vilken utbildning som krävs för att kunna jobba som programmerare. Jag känner själv att jag kan ASP.NET relativt bra och klarar av att göra de hemsidor jag kan, sen hur pass avancerade de är vet jag inte då jag själv anser att de är avancerade men då jag inte har någon utbildning så vet jag inte. Om mina betyg inte räcker till ett jobb inom omvårdnad så är min sista utväg att programmera för att kunna få en fast anställning. Min fråga är nu, vilka utbildning krävs för att kunna visa vad man kan och för att kunna testa sig själv vad man kan? Stavfel och grammatiks fel bjuder jag på då jag kom hem från krogen nyss. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
OT: Om du hade skippat krogen och satsat på att plugga istället så hade nog dina betyg varit bättre
![]() För att programmera som EF (Egen Företagare) så är det dina egna meriter & kontaktnät som ger dig jobb. För att programmera hos företag så är nog den säkraste vägen att du har meriter & portfolio att visa upp. Betyg & Programmering hänger inte alltid hand i hand, jag kan ha MVG i C# men jag saknar förståelsen för att bli en bra & logisk programmerare. Därför är det bättre att ha någonting som man kan visa upp i stället för betyg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() OT: Som egen företage är jag inte intresserad utav att jobba då jag vill kunna komma till en lokal med X antal personer och arbeta (min nuvarande "utbildning" gjorde jag enbart för att jag vill ha det sociala). Jag känner själv att jag kan det som krävs för att programmera, men det är svårt att veta vad andra tycker och tänker om ens kod och har därför svårt att placera mig själv i ett fack. För länge sen så hörde jag en som skulle certifiera sig själv hos microsoft för en viss summa, kan detta hjälpa för jobb tro? Mina betyg lär nog inte hjälpa mig att jobba som programmerare. Mina omvårdnads betyg känns sak samma men jag har VG i programmering A och MVG i programmering B (känns som skolsystemet brister lite där?) Att visa upp sina sina referenser som Jonas säger känns väldigt lätt då mina referenser är väldigt nöja med mig, men de har å andra sidan ingen aning om vad programmering innebär utan enbart är nöjda med slutprodukten. Någon som vet någon utbildning man kan gå oavsett om man redan kan det man gör men bara för att kunna få det på papper att man kan det, elelr har det bara med referenser att göra? Stavfel och grammatik bjuder jag på då jag fortfarande inte har gått och lagt mig än. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Häng inte upp dig på betygen. Jag har efter många, många jobb både som fast anställd och konsult (som programmerare) aldrig blivit tillfrågad om att visa upp betyg, varken från universitetet eller lägre utbildning. Ska du knega inom .NET så är det väl bara att sätta igång att göra ett showcase som du kan ragga kunder med, och på så sätt bygga bra referenser.
Gör något gratisjobb till en början, det är en vanlig väg att doppa tårna och fylla på meriterna. Efter min examen var det lite dystert i IT-branchen, så jag ringde upp några större sajter som t.ex inte hade sökfunktioner, eller väldigt dåliga sådana, och gjorde det gratis för dem i utbyte mot den förhoppningsvis goda referensen. Gäller dock att glänsa om du är i normal gymnasieålder, jag skulle personligen aldrig anställa en så ung person om han inte producerat mästerverk i kod eller andra områden. I alla fall om han skulle göra annat än att knacka HTML. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Som Perben säger, att Certa sig hos M$ eller annan leverantör kan vara bra om ev. arbetsgivare kräver det. Men i slutändan är det samma sak som att få ett MVG i programmering, ett sätt för M$ eller motsvarnande att få in lite cash, inte värt ett dyft för ett företag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Cert har inte varit något värt sen slutet på 90-talet. Meriter och kontakter är det som gäller. Oftast i omvänd ordning men inte nödvändigtvis.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag anser att certifiering bevisar att man har någorlunda koll på vad man sysslar med samt att man är seriös i det man gör. Det finns allt för många mindre duktiga kodare / designers på marknaden tycker jag...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Enda som Cert är värt idag är för att kontrollera sina egna kunskaper och för att ge företaget "status". Tex. kan Webbyrån ABC få in mer jobb om alla programmerarna är PHP-Zend certade än Webbyrån XYZ som inte har det. Citat:
Du har ingen sematik i koden. Lite som att koden du skriver gör det den skall, men den är inte effektiv eller optimerad för det bruk. Tycker att fler o fler företag borde begära arbetsprov istället för meriter osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
För att få jobb och uppdrag behöver man referenser och kontakter. Prova och hoppa på några uppdrag här på wn sidan, det har jag gjort och det gav en bra grund till ett fastjobb senare.
Om man är självlärd så kan ju del logik och annat saknas, för att jobba med programmering krävs det mer än bara att kunna koda, helst om man ska jobba själv eller som egen företagare. Man behöver lite kunskap i systemering, projekt, kravspec osv.. För att få en bra grund med bra praktikarbete med oftast riktiga uppdrag så är ky utbildningar riktigt bra, de går inte bara på betyg utan referenser , intervjuer osv vid intagning. Man får bra grund i .net och programmering iaf de två ky jag har gått 2 (grund programmering, teknik, data) + 1 år fördjupning .NET (dock finns inte de utbildingarna kvar) Men för att hitta ky-utbildningar gå in på http://ky.se/hittautbildningar.4.74b...f80004320.html och sök välj DATA/IT! Lycka till att jobba som programmerare är väldigt roligt och spännander (oftast)! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|