FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan.
Jag har byggt en lätt bildupladdningsmotor. När bilderna listas finns det en raderingsfunktion ; Kod:
form action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'?'.$_SERVER['QUERY_STRING'].'" method="POST"> <input type="hidden" name="delete" value="DELETE image FROM IMAGE WHERE id='.$id.'" /> <input type="submit" value="Delete" /> </form> Den raderar allt, inklusive ID nummret. Om jag raderar ALLA rader ur databasen, 1 - 24, så kommer nästa rad jag skapar få ett ID av 25. Hur minskar jag samtilga ID då jag raderar en rad Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det vill du inte. Poängen med att ha auto_increment på en id-kolumn är att du ska få ett unikt ID för varje rad som läggs till i tabellen, och det blir ju inte unikt om du återanvänder gamla id:n.
Det låter som att den här frågan uppkom för att du försöker lösa ett annat problem/använda din id-kolumn på ett sätt som kanske inte är optimalt. Förklara gärna varför du vill att dina id:n ska minskas när du raderar en rad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Exakt, varför måste du ha vissa siffror på ID-kolumnen? Är det för att du har problem med exempelvis slumpning av bilder annars så går det att lösa på annat mer lämpligt sätt.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
hjälp, varför skriver du SQL i en input???
du vet väl att man kan radera hela din databas pga detta, va?! ge mig länk skall jag visa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lägg inte heller $_SERVER['QUERY_STRING'] utan någon validering direkt i form action..
![]() Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ooooh vilken farlig kod. Hoppas den inte används av nån annan än dig själv : )
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Har du någon URL så skall jag hjälpa dig att få IDna i ordning när du raderar en rad.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Är du rädd om din databas så lämnar du inte ut någon URL innan du täppt till säkerhetshålen vilka som påpekats är enorma i nuläget.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
![]() ![]() Jag skulle bara leka lite ![]() Förresten, man kan inte klassa ovanstående kod som sårbar för SQL-Injections. Eftersom man behöver ju göra någon "injection" här ju... Vad skall man klassa det som? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|