FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Är det någon av er som har kunskap om det stora steget från en webbtidning till tryckt ditå? Fördelarna är uppenbara, men hur ska man tänka och var ska man starta? Tidningen är lokal, bunden till min hemkommun, och är tänkt att komma ut en gång i veckan, vara gratis (annonsfinansierad). Finns det enkla väg att börja gå på eller måste man slå på stort från början? Tacksam för tips, idéer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som gammal murvel kan jga bara önska dig lycka till. Men se till att du verkligen drar in pengar, eftersom de fasta kostnaderna för produktion och distribution är gräsligt hhöga och skalfördelarna är enorma, vilket pressar folk somn lever på små upplagor.
En god vän till mig ger ut flera lokala annonsblad på sin ort. Han är tryckare och det är en sidoinkomst för honom, hans kalkyl ser helt annorlunda ut än om han ska köpa in tryck. Om du inte är bra på sälj, se till att ge dig i lag med nån enveten jävel som kan jobba mot provision och som du litar på, alltså inte kommer att starta en egen tidning nästa år. Se till att ha god distribution, och sälj in så mycket att det räcker för att pusha ut första numret. Först efter ett par nummer blir du trodd och accepterad och det löper på av sig själv. Annonserna är huvudsaken men det är småannonserna som har läsvärde. Lite småplock med bygdenyheter, gärna lite gammaldags och perspektivlöst, ger bra utfyllnad mellan annonserna och förlänger livslängden. Distributionen är allt, är du heltäckande så finns det en affärsgrund att stå på. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej Magnus och tack för svaret!
Tror själv på idén att blanda annonser med läsvärda rader, där har jag stor nytta av webbtidnigen, som genererar nästan automatiskt insändare från folk. Nu hart jag mina kanaler dessutom, så själva info-flödet finns. Nu har även annonsörerna börjat ringa och ville annonsera på webbtidningen, så tidningens namn är inarbetat och givet. Därför känns nästa steget naturligt. Den stora utmaningen ligger i det organisatoriska, jag vill hålla antalet anställda nere. Frilansare etc. Så jag söker efter partner på orten, någon som är en chefstyp och kan ekonomi, och som även kunde tänka sig att köpa in sig. Tackar om du skickar PM med din väns uppgifter, vore kul att prata med någon som kan dessa bitar redan. Kolla gärna med honom om det är ok att jag tar kontakt. Distributionen är ganska given, antingen Posten eller en annan som delar ut reklam på helgerna. Själva tekniska, hur sätter man sidorna, layout, sedan till tryck är en annan svår pussel för mig. dessutom finns det en del man är ansvarig för, om man nu skulle bli ansvarig utgivare, någon som har kunskap om dessa? Så, tack ännu en gång för dina tips! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Hej, han gör detta själv,drygt arbete men så får det vara, finns ej mer pengar i det. Teknisk produktion kan du behöva leja ut, och lite bygdeskriverier, och kanske säljet, men det finns inte så mycket pengar i det, rafsa åt dig ett lämpligt blad, kolla vad det kostar att annonsera, dra av de gigantiska rabatterna man måste ge för att ge folk en tro att de gjort en god affär och de monstruösa fakturor som tryckarna kommer att skicka.
Sen får du se upp med kannibalismen, paketera webb och tidning på ett bra sätt, annars blir du av med annonseringen på webben eller tvärtom. Som ansvarig utgivare är du ansvarig enligt tryckfrihetslagen, och din skrift vara registrerad hos PRV. Lite basfakta finns här: http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,2...&_schema=PORTAL Ditt problem är att folk kommer att ta heder och ära av varann i insändare, där måste man styra upp så att det inte går snett. Folk har en förmåga att tro på vad som står i tidningen ![]() Distributionen kan du fixa mha några idrottsklubbar, de kan behöva jobba lite. En vecka är ett tufft utgivningschema, jag skulle startat med typ varannan månad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Att börja en gång månaden är inte dumt...men då måste en utgåva täcka en hel månads löner...men klart..gör jag allting själv behövs en del tid..kanske varannan vecka är en bra start..(tänker högt)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Du ska vara glad om det räcker till trycket och utdelningen till att börja med. Det är annonsingången som sätter ramar för vad du kan göra av med. Hinner du sälja annonser tillräckligt varje eller varannan vecka året runt? Hur mycket pengar har företagen egentligen att göra av med på din tidning?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
I Bollebygd har vi Annonsmarknan (www.annonsmarknan.se) som kommer ut varannan vecka till alla i Bollebygd och många orter runtomkring. Läser/bläddrar den varje gång den kommer ut och den blir ofta liggandes hemma. De flesta jag vet läser också tidningen och reklamen är väldigt relevant då alla stora butiker annonserar.
Så tror verkligen på en idé med en lokal tidning. Då den verkligen är lokal så kan man enkelt med att läsa tidningen ha koll på vilka företag som gör vad i kommunen och samtidigt ha koll på vad som händer just här i trakterna. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är en väldigt tuff bransch att ge sig in i så se till att du har järnkoll på alla siffror innan du kör igång på riktigt.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är blygsamt, så antingen blir det lån eller måste mjukstarta o växa organiskt, eller bådadera kanske.
Vi har två tidningar på orten redan (gratis) med samma ägare, men vilka annonspriser han kör...då kom idén att där måste finnas lite att hämta |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|