Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Iphonebutiken - Googlephone.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-08, 10:27 #1
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Ville bara visa att jag hade rätt.

http://www.idg.se/2.1085/1.228242/svensk-1...rade-mot-google

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...onebutiken&s=wn

Du kan aldrig ha äganderätt till ett väletablerat varumärke i ditt domännamn.

NågotVARUMÄRKE.SE eller varumärkeNÅGOT.se
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 10:38 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Inte samma sak och jag har fortfarande rätt men jag orkar inte diskutera det
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 10:44 #3
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Om du läser ATF:en så visar den att det absolut inte är något prejudicerande fall som skulle gälla alla liknande domäner:

"Enda syftet jag har haft med att registrera den nämnda domänen har varit att öka antalet besökare till min
webbplats..."
Oläst 2009-05-08, 10:50 #4
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Dan, inte samma sak? Kom igen.

IPHONEbutiken.se
GOOGLEphone.se

iphone = varumärke
google = varumärke

100% likhet, ingen skillnad alls.
Och vad var syftet i att registrera iphonebutiken? Exakt samma.

Klart att nu när han förlorat sin domän, så kommer alla andra domäner som bygger på samma uppsättning (registrerat varumärke i domännamnet) förlora i en ATF.
Oläst 2009-05-08, 10:57 #5
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Det är knappast så enkelt.

Det finns regler och jag har tidigare bevisat för dig att de tre rekvisiten inte är uppfyllda, vilket de däremot solklart var i detta fallet.
Oläst 2009-05-08, 11:11 #6
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by ztream@May 8 2009, 10:57
Det är knappast så enkelt.

Det finns regler och jag har tidigare bevisat för dig att de tre rekvisiten inte är uppfyllda, vilket de däremot solklart var i detta fallet.
TVISTLÖSARENS SKÄL
Ett domännamn kan, enligt de Allmänna villkoren punkt 18 c), i samband med
tvistlösningsförfarande avregistreras eller överlåtas till den som begärt sådant förfarande om
domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med bl.a. varukännetecken eller
näringskännetecken vilka har rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösning kan
visa rätt, och

– Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet och
– Domännamnet registrerats eller använts i ond tro
Tvistlösaren gör följande bedömning
Förväxlingsbart

Det tvistiga domännamnet innefattar i sin helhet Sökandens registrerade varumärke GOOGLE
samt tillägget ”phone”. Sökandens varumärke får även, i enlighet med vad som Sökanden anfört,
anses synnerligen väl inarbetat på den svenska marknaden.
Tillägget av det beskrivande ordet ”phone” medför inte att domännamnet undgår att anses
förväxlingsbart med Sökandens varumärken, tvärtom bidrar ordet till förväxlingsbarheten.
Kravet på att domännamnet skall vara identiskt eller förväxlingsbart med kännetecken som
Sökanden har rätt till i Sverige är således uppfyllt.

Rätt eller berättigat intresse
Som bemötande av Sökandens påstående om att Motparten inte har fått tillstånd av Sökanden att
använda sig av Sökandens varumärke och att Motparten vidare inte är allmänt känd under
kännetecknet googlephone, har Motparten själv uppgett att han har skapat sig ett namn och ett
bra anseende under <googlephone.se> under den tid som verksamheten pågått under det
omtvistade domännamnet.

Mot bakgrund av de handlingar som ingivits framgår att i den ringa mån Motparten möjligtvis är
känd under det omtvistade domännamnet är den kommersiella verksamhet som bedrivits knuten
till just namnet googlephone på ett sätt som inkräktar på Sökandens varumärke. Ett berättigat
intresse kan inte anses uppstå pga. kommersiell verksamhet när själva verksamheten bygger på att
konsumenter vilseleds om domännamnets ursprung eller där domännamnet bidrar till att felaktigtge sken av att ett kommersiellt samband mellan varumärkesinnehavaren och innehavaren av
domännamnet. Användandet av formuleringarna under rubriken ”Intellectual Property” förstärker
endast detta intryck vilket inte motsägs av den av Motparten ingivna uppställningen över unika
besökare, visandes på en drastisk nedgång när verksamheten inte längre bedrivs utifrån det
omtvistade domännamnet.
Tvistlösaren finner det därför visat att Motparten inte har en rätt eller berättigat intresse till det
tvistiga domännamnet.

Ond tro
För att använda Motpartens egna ord har domännamnet registrerats för att öka antalet besökare
till Motpartens webbplats. Även om Motparten inte uttryckligen bekräftat att domännamnets
attraktionskraft ligger i att Sökandens varumärke GOOGLE i sin helhet innefattas i
domännamnet, samt att konsumenter som klickar associerar till lanserade GOOGLE PHONE,
framgår det med all tydlighet, oberoende av att det inte finns en faktisk telefon tillverkad av
Google. Syftet med registreringen var således att snylta på den goodwill som är Google:s.
Användning av en ”disclaimer” förmår enligt väl etablerad konsensus inte att läka en registrering
eller användning i ond tro. Skadan för märkesinnehavaren är redan skedd när konsumenten
felaktigt associerar till denne när konsumenten ser domännamnet.
Sammantaget finner tvistlösaren det uppenbart att domännamnet registrerats och använts i ond
tro.

Slutligen konstaterar tvistlösaren att det faktum att Sökanden inte har registrerat domännamnet
<googlephone.se> inte fritar Motparten från att iaktta de regler (i detta fall regler om
intellektuell äganderätt) som i övrigt gäller.
På grund av det anförda skall ansökan bifallas och domännamnet <googlephone.se> överföras till
Sökanden.

-----------------------------

Fallet är enkelt.

1. Han har inget berättigat intresse till domännamnet då domänen innehåller ett registrerat varumärke.
2. Han har precis som alla andra där ute registrerat domänen i ond tro, eftersom han vill leecha på ett annat företags varumärke. Vi alla vet att ulfsphone.se inte är lika bra som googlephone.se.
3. Det är förväxlingsbart

Klart han ska bli av med domännamnet och klart att alla andra som återspeglar så pass kända varumärken ska bli av med dom OM det blir en ATF.
Oläst 2009-05-09, 20:12 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Hoppas ni pojkar kan lägga sandlådekriget åt sidan, för detta utslag är väl värt att diskutera.
Tyvärr tror jag InternetSweden inte längre möjlighet att diskutera domänfrågor här längre, och jag tror inte jag kan ersätta hans kunskap, men jag tycker ändå att detta utslag på ett flagrant sätt förändrar praxis för domännamnstvister.
Jämför utslaget i fallet braun.se http://www.iis.se/docs/beslut_braun.pdf
där man ansåg att det inte var ett intrång i varumärket, trots fullständig likhet mellan registrerat varumärke och domänamn.
För övrigt ser jag ett välkänt namn bland tvistlösarna, Monique Wadstedt, som i och för sig är kunnig, men som troligen kan förväntas gå på varumärkesinnehavarnas linje.
Summan är att varumärkesinnehavarna har flyttat fram sina positioner, och att utslagen är inkonsekventa.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 20:38 #8
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Magnus_A@May 9 2009, 13:12
Hoppas ni pojkar kan lägga sandlådekriget åt sidan, för detta utslag är väl värt att diskutera.
Tyvärr tror jag InternetSweden inte längre möjlighet att diskutera domänfrågor här längre, och jag tror inte jag kan ersätta hans kunskap, men jag tycker ändå att detta utslag på ett flagrant sätt förändrar praxis för domännamnstvister.
Jämför utslaget i fallet braun.se http://www.iis.se/docs/beslut_braun.pdf
där man ansåg att det inte var ett intrång i varumärket, trots fullständig likhet mellan registrerat varumärke och domänamn.
För övrigt ser jag ett välkänt namn bland tvistlösarna, Monique Wadstedt, som i och för sig är kunnig, men som troligen kan förväntas gå på varumärkesinnehavarnas linje.
Summan är att varumärkesinnehavarna har flyttat fram sina positioner, och att utslagen är inkonsekventa.
Den det handlar väl mer om vad man gör med domänen?

Nu vet jag inte vad han sålde på googlephone.se, men om han t.ex. sålde Nokia, Ericsson telefoner så ska han ju bli av med domänen.

Hade han istället endast sålt Google's Gphone så antar jag att läget varit ett annat, eller?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 20:48 #9
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Om man läser IIS regelverk och denna ATF-dom vet man vad som gäller. Det har inte skett någon bedömningsförändring i ärendena. Regelverket följs och tolkas som innan, åtminstone finns det inget i denna domen som säger motsatsen.

Killen sålde random mobiler med android-operativet och kallade det för Google Phone. Sedan försvarar han sig med världens sämsta argument vilket gör att han faller på alla rekvisit.

Det kan man lyckas med oavsett vilken domän det gäller. QU kan förlora wn.se om de anstränger sig för att bemöta en ATF lika dåligt som Ulf gjorde.
Oläst 2009-05-09, 23:30 #10
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Rent ryggradsmässigt och spontant känns domen rätt tycker jag.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017