FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Finns det något sätt att mha ASP/VBscript fixa typ permalänkar med något sorts hack?
www.sajt.se/hur-man-fixar-permalankar/ istället för www.sajt.se/visa_artikel.asp?id=234 Det funkar väl med ISAPI på IIS (eller någon annan URL-rewrite teknologi), men om denna funktionalitet inte erbjuds hos webhotellet? Jag har gjort en enkel "blogg" på en hemsida och vill att inläggens rubrik skall bli som länk i vanlig bloggstil. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Byt webbhotell? Det känns som att URL rewrites är ganska så basic these days, för att tala ren svenska.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, så allt annat är bara bortkastad tid menar du?
Valet ligger inte hos mig eftersom det är en kund som jag skall göra en grej åt. Du menar alltså att det är många webbhotell som har stöd för URL rewrites, både i Unix- och Windowsmiljö? Kan man inte lösa det med 404-sida med kod som kastar dig till rätt sida beroende på vad man skrivit i URLen? Min tanke var då att man sparar ner ett "friendly URL alias" i databasen för inlägget "mitt-roliga-inlagg" tex och sedan när någon går in på www.minsajt.se/mitt-roliga-inlagg/ så plockas IDt fram för rätt text och sidan /visa_inlagg.asp?id=234 visas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kör ASP filer men kan du även köra ASPX, Framework 2.0 /3.5 på samma sajt? Kan du detta så tror jag att det kan lösas sig. Kolla på följande:
http://www.urlrewriting.net |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men om du är tillåten att sätta upp en egen 404 sida så borde det ju inte vara för svårt att skriva en egen liten lösning. Se bara till att du inte skickar några 404 headers från servern om du faktiskt har en sida att visa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I ASP kan du ju ganska enkelt göra på så sätt att du inte använder ID:t i din QueryString för att anropa rätt post, utan använder en omskriven titel som finns lagrad i tabellen.
Då skulle du t.ex kunna få denna URL: http://www.sajt.se/a.asp?i=blogginla...eovanligt-satt |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|