FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej
Jag har byggt upp en meny och vissa element på en kommande sida med bilder via CSS. Likt följande: <div style="background: url(bild.jpg);"></div> Jag vill inte lägga den beskrivande texten i div taggen för då förstör den designen. Men hur gör jag för att sätta en title på elementet enligt rätt standarder? Någon som har koll på detta? Trevlig dag / Fredrik-S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
du kan använda:
<div id="namn" style="background: url(bild.jpg)"></div> Ännu bättre vore att sätta en klass på divven enligt: class="klassNamn" och sedan definiera stilen i ett separat CSS-dokument. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Edit: Föresten att använda id="namn" kan väll inte vara rätt? För det är ju en CSS formatering? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Fördelen med class över style är att du får bort en massa "display-skräp" ur koden och din nyckelordsdensitet blir bättre. Det är det som är poängen med css.
id använder man för att ange ett unikt element och class använder man när det är många element som ska ha samma stil. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Som efterfrågat också hur ska jag döpa olika element för att t ex google-boten ska få upp ögonen för vad elementet handlar om? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
jag förstår inte hur du kan tycka att det är enklare att sitta med en massa style="" rakt i dokumentet. ser dessutom amatöraktigt ut
för övrigt kan du använda title och alt attribut för sökmotorer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jo, som sagt tycker det är smidigare eftersom jag slipper sitta och växla mellan CSS-dokumentet och min programmeringsfil. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
en liten fråga bara.
varför ha en beskrivande text på en bakgrundsbild? bakgrundsbilder är i de flesta fall just ren dekoration och tillhör således inte informationen på sidan. nu vet jag inte alls hur din sida ser ut, men du nämner meny... meny=lista med länkar = beskrivning sätts på a-taggen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Skrev fel när jag skrev med meny.
Jag har vissa boxar och istället för att ha en rubrik med <h1> -taggar har jag en bild där rubriken är skriven, vill då sätta rubriken på själva boxen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
känns inte rätt, varken ur SEO-perspektiv eller Semantik perspektiv (som iofs faktist vägs in)
jag skulle istället lägga bilden som bakgrund i din H1 och sen flytta ut texten utanför skärmen ja , google är inte helt glada i det, men så vitt jag läst mig till så är det på rätt sida gränsen att dölja texten i sin h1 på så sätt dvs h1{ height:Ypx ; width:Xpx; text-indent-9999px; background-repeat:no-repeat; } h1.startpage{ background-image:url(bild.jpg) } så du har en klass med för varje rubrik |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|