Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Site på svenska/engelska

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-12, 18:49 #1
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Medlem

Jag har aldrig gjort en webbsida som ska funka både på engelska och svenska förut och skulle behöva lite råd.
Eftersom funktionaliteten kommer vara exakt lika både på svenska och engelska siten så skulle det vara bra om man slipper göra om på två ställen vid varje ändring.
Hur löser man detta vanligtvis?

Det kommer vara två olika namn, ett på engelska och ett på svenska och därtill ha två olika domäner såklart.
Bygger man en webbsida och har smarta funktioner för att översätta text på sidan till olika språk? Eller kör man helt enkelt två mappar i projektet "En" / "Sv" t.ex. och får uppdatera på två ställen?

Alla tips mottages tacksamt!

Jag kör i .NET om det skulle spela någon roll.
gibson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-12, 19:28 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
för indexeringens skull läggs innehållet i två olika mappar. lang=en|sv används med fördel i head.
Om det skall vara exakt samma sidor kan du använda dig av en databastabell med först det svenska språket och en översättningstabell som relaterar till den svenska motsvarigheten.

Måste du verkligen ha olika domäner?

Om ja, då kan du fortf dela databas men då behöver du inte hålla på med olika mappar (sv|en) för innehållet.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-12, 19:56 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag har olika tabellkolumner/fält för svenska respektive engelska som heter sv_namn och en_namn. Samma uppdelning gör jag på alla uppgifter soom behöver ha flera översättningar. Sen är det bara att hämta information från rätt fält beroende på vilket språk som ska visas.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-12, 21:24 #4
Medlem

Medlem

Så det är alltså helt ok ur ett SEO-perspektiv att ha en webbsida www.xxxxx.com och www.xxxxx.se , och man har exakt samma innehåll på dem förutom språket som bestäms av en parameter i en config-fil t.ex. och därmed hämtar olika textsträngar ur databasen.?
Dvs. att jag har endast ett projekt som jag utvecklar i men när jag laddar upp på servern så har jag två olika websites i IIS:en men där en språkparameter finns som bestämmer vilket språk som ska köras.

Sorry om jag beskriver dåligt
gibson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017