Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ej förtullat...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-10, 18:02 #1
specos specos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
specos specos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
En liten fråga här innan jag rör till allt.

Säg att jag skall importera en sak från Kina. Då räcker det i princip med att det står specifierat "100 st XX a USD5= USD500", eftersom moms får jag ändå betala när de kommer till Sverige, plus lite tull. Korrekt?

Säg vidare att paketet slinker igenom tullen och inte blir varesig momsat eller förtullat. Bör jag säga till om detta? Jag förlorar ju ingenting på att meddela detta egentligen, förutom då ev tullavgift? Är det till och med min plikt att säga till om det?

Om jag istället köpet från EU... Då måste jag köpa av ett företag som specificerar på fakturan vad som är moms (16% i Storbritannien t ex). Annars kommer jag ju aldrig kunna dra av den. Korrekt?
specos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-10, 18:40 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Ja, det är tullfusk om du inte säger till.

Du ska själv göra en förtullning hos Tullverket. Det är ett jävla meck så se till att de inte slinker igenom för då får du göra jobbet istället för att din speditör gör det.

Det är inte moms om du som momsregistrerad köper av ett annat momsregistrerat bolag inom EU. Däremot drabbas du av omvänd skattskyldighet och ska redovisa fiktig moms i din bokföring och momsdeklarationen. Du kvittar dock ingående mot utgående moms så det påverkar inte dig i praktiken.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017