Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Språklag föreslås införas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-19, 18:43 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

En lagrådsremiss har presenterats med syftet att införa en språklag i Sverige som fastställer svenskan som samhällets gemensamma språk. "Det allmänna föreslås ha ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas" sägs det bland annat.

Vidare sägs:

Citat:
Finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska ska vara nationella minoritetsspråk och det allmänna ska ha ett särskilt ansvar för att skydda och främja även dessa språk liksom det svenska teckenspråket.
Jag har svårt att förstå varför finska och jiddisch ska främjas särskilt och inte t.ex. engelska eller arabiska? Ser inte någon poäng med att ha lösa formuleringar som dessa i en lag. Ska man främja bevarandet av kulturen så går det inte att separera språket som sådant anser jag....
Oläst 2009-02-19, 18:52 #2
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jaha där ser man :blink:
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 19:02 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Detta är alltså ett lagstadgande av det som hittills varit praxis? I så fall finns det ju inte så mycket att tycka om förslaget.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 20:19 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by emilv@Feb 19 2009, 20:02
Detta är alltså ett lagstadgande av det som hittills varit praxis? I så fall finns det ju inte så mycket att tycka om förslaget.
Tycker man något om praxis så kan man väl tycka något även om lagförslaget? =) Jag håller med dig men att lagstadga om något sådant först nu känns lite märkligt. Det är stor skillnad på praxis och faktiskt lag i min mening. Lagen kan utnyttjas på ett helt annat sätt om man inte är noga med den.
Oläst 2009-02-19, 21:36 #5
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Tycker man något om praxis så kan man väl tycka något även om lagförslaget? =) Jag håller med dig men att lagstadga om något sådant först nu känns lite märkligt. Det är stor skillnad på praxis och faktiskt lag i min mening. Lagen kan utnyttjas på ett helt annat sätt om man inte är noga med den.
Okej, jag överdrev kanske lite. Själva lagstadgandet kan vara intressant på lång sikt även om innehållet i lagen som förslaget verkar se ut inte förändrar speciellt mycket just nu.
Fördelar som jag ser med att få denna praxis till lag:
* Alla kan enas om vad som gäller officiellt
* Förändringar blir lättare att genomföra då de ändras centralt och alla andra måste rätta sig efter det. När något är praxis så kan det vara svårt att förändra inställningen hos folk eftersom ingen riktigt kan ta första steget
Invändningar:
* Det blir mycket märkligt att eventuellt diskriminera vissa medborgare. Rätten till tolk i kontakten med myndigheter kommer säkert att finnas kvar ändå men det är ändå värt att tänka på detta.
* Detta kanske inte ens är en fråga som styrs effektivt centralt?

För mig är det här ingen viktig fråga egentligen eftersom jag tycker det är fortsatt viktigt att man får hjälp av tolk i kontakten med myndigheter och att modersmål lärs ut i skolan. Inget av detta förändras av lagförslaget.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 19:14 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Feb 19 2009, 21:19
Citat:

Okej, jag överdrev kanske lite. Själva lagstadgandet kan vara intressant på lång sikt även om innehållet i lagen som förslaget verkar se ut inte förändrar speciellt mycket just nu.
* Förändringar blir lättare att genomföra då de ändras centralt och alla andra måste rätta sig efter det. När något är praxis så kan det vara svårt att förändra inställningen hos folk eftersom ingen riktigt kan ta första steget
Invändningar:
* Det blir mycket märkligt att eventuellt diskriminera vissa medborgare. Rätten till tolk i kontakten med myndigheter kommer säkert att finnas kvar ändå men det är ändå värt att tänka på detta.

För mig är det här ingen viktig fråga egentligen eftersom jag tycker det är fortsatt viktigt att man får hjälp av tolk i kontakten med myndigheter och att modersmål lärs ut i skolan. Inget av detta förändras av lagförslaget.
Bästa vore att på långsikt ( 50 till 100 år ) avskaffa Svenska språket och gå över till Engelska. Det är bara fånigt att vi skall isolera oss längst uppe i norden med eget språk.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 19:35 #7
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Originally posted by -emilv@Feb 19 2009, 22:36
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Feb 19 2009, 21:19
Citat:

Invändningar:

Bästa vore att på långsikt ( 50 till 100 år ) avskaffa Svenska språket och gå över till Engelska. Det är bara fånigt att vi skall isolera oss längst uppe i norden med eget språk.
Det ligger nog närmare till hands att världen pratar mandarin om 100-150 år.
c;a 1.5 miljard har mandarin som första språk till skillnad mot engelskan som har runt 400 miljoner.
Så det är runt 6.3 miljarder tillsammans med sverige som "isolerat" sig.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 20:29 #8
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Vi orkar inte bry oss om mandarin Dessutom är steget svenska => engelska betydligt kortare än steget svenska => mandarin, samt att engelska är ett språk vi har större nytta av än mandarin i nuläget. (Visst, kina expanderar, men kina är inte direkt våran granne)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 21:28 #9
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Det är just det där med nuläget ja. Förr var latin det språk som användes i Sverige i stor utsträckning (av de som kunde skriva och läsa), sedan har vi haft franska och tyska som extra språk här.
Det är först efter andra världskriget som engelskan kom in i Sverige.
Med andra ord runt 60 år. Att då sia om vad hur det kommer se ut om 50 år framåt avseende språk är helt omöjligt.
Vad är det som säger att det språket kommer vara stort år 2109?

Det är bara att titta hur det sett ut tidigare i historien.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 21:49 #10
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by klein@Feb 25 2009, 20:14
Och hur "avskaffar" man det svenska språket? Gör vi engelska till officiellt språk i Sverige så krävs det ju ändå att människorna börjar prata det till vardags.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017