FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Värdelös rubrik, som vanligt när de gäller mig, förlåt, igen. I vilket fall som helst, jag har ett litet problem, jag har en design som jag vill ha centrerad på sidan, och sen ska headern fortsätta ut, med repeat-x, eller vad de blir, men hur gör man? Såhär ser min logga ut då säger vi: ![]() Då vill ja att en röd bild ska fortsätta ut till kanten åt vänster, och en grå bild ska fortsätta ut mot höger, går detta? I så fall, hur? Tack för hjälp! //Micke |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Gör en bild som är bredare än någon skärm och ha den som bakgrundsbild centrerad.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är detta verkligen det smidigaste?
Något säger mig att bilden kommer bli väldigt stor filmässigt och kan ta ett tag att ladda? Eller? Annars får det nog bli så! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Ja det smidigaste är om du arbetar med flera bilder, både som backgrunder som repeteras och den röda som fast.
Filstorleken behöver inte bli stor, nej. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Okej, märkte nu att en bild som var 1600px bred bara blev 15kb stor, så de kan ju funka.
Men hur gör man med css då för att få den i mitten och kanterna utanför skärmen? Okej att de kan funka med att få den högra delen utanför, men den vänstra delen, vill den gärna skjuta ut den ur skärmen? Tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Du skall inte göra den så bred. En bild kan inte självt ändra bredd utan att det bliri fel proportioner.
Bakgrunden skall repeteras, som sagt. Den delen kan vara så smal som 1 px. Du skall använda TVÅ bilder. Den del av bilden som det röda ligger i, och den andra bakgrundsbilden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Okej, men om ja gör så att den röda är en fast bild, sen repeteras den gråa, då blir de såhär?
![]() Då hamnar ju inte de där brytet i mitten ändå? Det är ju de som är så viktigt. Jag kanske har fattat fel? //Micke |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
I och med att du definerar bilden som bakgrundsbild kommer den att klippas till fönstrets storlek.
Ettt tips är att lägga en div i topp där bilden i fråga är bakgrundsbild. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja ska prova lite!
Tack |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Problemet löst!
Problemet löstes med tre olika divar, två stycken i bakgrunden som hade 50% var av sidan, sen an div ovanför med den centrerade brytningen! Tack för alla svar och all hjälp! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|