FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är lite sugen på att köpa en ritplatta för att kunna skissa mm i tex Photoshop.
Vad heter de på engelska? Någon som kan rekommendera en bra ritplatta som är mitt-i-mellan dyr? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Wacom har ett stort utbud. Både stora och små samt bra (dyrare) och mindre bra (billigare).
"Tablet board" heter det på engelska |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Man tackar!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Den här länken kanske kan vara av intresse för er som också vill veta lite mer om Wacom och ritbrädor:
http://www.moderskeppet.se/wacom/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Min rekommendation är att satsa på storlek framför "kvalité", hellre en större platta från t.ex. Trust än en mindre från Wacom.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är tydligen få, enligt dem, som behöver mer än A5. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om jag får hijacka tråden lite så undrar jag om någon har en Cintiq då mitt nästa inköp står mellan en ny Intuos3 och en Cintiq 21UX. Jag älskar känslan på Intuos3 och om nu någon kan säga att en Cintiq har precis samma känsla som en Intuos3 så är det hela avgjort. Alternativt om någon vet ett ställe man kan testa en Cintiq i Stockholm? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Bah.... trög man e. A5 till A6 ska det ju va :wacko:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Så storleken spelar ingen roll men du ska ändå köpa en 21" Cintiq ?
Det är säkert ett tillkortakommande hos mig, men jag tycker att skillnaden mellan en A5/A6 platta och en 24" skärm, eller ett utformat A3, blir för stor helt enkel... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Att rita på en separat platta medan man tittar på en skärm är svårare med en större platta eftersom det krävs mer av armen att förflytta sig över större områden med tanke på hur man sitter. Pennan fungerar egentligen som en mus fast är lite tuffare att hantera på lite olika vis. Att rita på en 21" Cintiq skulle för mig som tecknar mycket vara nästan samma sak som att rita på ett A3 papper som ligger på skrivbordet. I detta fall tycker jag att större är bättre för att man fokuserar blicken enbart på det och ingenting annat. Det ger dessutom en helt annan sittställning och större rörelsefrihet då man lägger mycket av kroppstyngden framåt till skillnad från när man sitter vid datorn, då mycket av tyngden lägger sig bakåt. Så, med andra ord handlar inte mitt köp så mycket om storlek, utan om känsla. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|