Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Procentsats vid førsæljning av tjænster

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-07, 21:52 #1
lilljebjorn lilljebjorn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
lilljebjorn lilljebjorn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Tja! Vad ær ungefærligt standard som man brukar ta då t ex. Jag ordnar ett webbjobb eller marknadsføringsjobb åt någon och dærefter helt låter den designa och gøra precis allting från førsta till sista pixel samt kundkontakt.
Dvs: Vilken procentsats brukar man ta, på ett ungefær. før att bara ordna uppdrag/kunder åt någon/några?

Jag har full førståelse till att det kan variera oerhørt. Men det måste finnas någon form av kutym.
Typ: Den som sæljer webbsidorna eller fixar jobben tar 25% etc?
lilljebjorn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-08, 00:11 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Om det "enda" du gör är att förmedla tjänsten så
tycker jag att allt över 15% är sniket.

15% för dig då. Lägg dig runt 10% och se istället
möjligheter att designern kanske fixar jobb till dig
också. Om du tar för stor del av kakan kan han
ta illa vid sig.

Jag lever av filosofin att alla måste vi äta. Men jag
lever också efter att den som jobbar mest ska ha
den stora delen av kakan.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-08, 00:14 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag har jobbat ganska mycket med just förmedling av konsulttjänster som detta är frågan om.

Försäljningsprovision kan variera från 7-25% (skräckexempel på 75% finns), men de som har en etablerad kundkontakt exempelvis om du har en kund som du haft i många år och som du nu behöver komplettera ett uppdrag som du ansvarar för så brukar man kunna ta provision från 15% och upp till 25%, vanligast är 15%.

Om du bara förmedlar ett uppdrag utan att du själv fakturerar slutkunden och där du bara skickar uppdraget vidare till någon annan företagare som sedan helt sköter fakturereing mot slutkunden själv så är det vanligare att man får en "finders fee" som kan variera på fasta belopp på exempelvis 2 000 - 10 000 SEK till 4-10% av faktureringen. Du fakturerar då den konsult du gett uppdraget till och han fakturerar slutkunden själv.

Det brukar alltid finnas en bortre gräns på 12-24 månader efter företagarens sista faktura till slutkunden där din provisionsrätt upphör helt, och företagaren slipper betala provision till förmedlaren.

I samtliga fall som jag beskrivit ovan så får förmedlaren inget betalt om slutkunden inte betalar sin faktura.

Konsulten får ju heller inget betalt då så både förmedlaren och konsulten delar risken att kunden inte betalar, oavsett orsak.

Den part som fakturerar slutkunden har skyldigheten att driva eventuell process mot kunden, för att få betalt.

Vanligaste provisionsnivåerna brukar vara i intervallet 10-15 procent av fakturerat belopp, exkl moms.

Om förmedlaren fakturerar slutkund på max 30 dagar netto så brukar konsulten få betalt max 5 bankdagar efter att förmedlaren fått betalt av kunden. Man skriver in betalningsvillkoret på det sättet oxo.

Som jämförelse så bör man ha minst 30-50% marginal när man skickar ut egna anställda som konsulter till en kund.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017