FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag kör Apache på en Debian-server. Har haft lite kul med att sortera upp innehållet. Eftersom jag har egen server är jag helt fri att namnge mapparna själv och undrar vilket namn ni föredrar och varför?
Normala namn som jag hittat är följande: public, public_html, public_http, htdocs, httpdocs, wwwroot. public-mapparna indikerar att det skulle finnas en private... vilket det inte finns. Dock brukar man namnge ssl-mappen till private_html om man kör DirectAdmin (a la Binero). Men det är bara korkat, vad är så private med ssl? Public_html indikerar även att det lika väl skulle kunna finnas en public_php, public_asp osv... Har jag förstått rätt att htdocs står för hypertext documents? Jag kan inte påstå att jag gillar någon av dessa, har ni något bättre förslag eller kan ni motivera varför någon av ovan faktiskt är bra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
"internet" eller "mina webbplatser" eller kanske "här lägger jag alla mina hemsidor mappen" ;-)
Ska jag vara ärlig så tror jag du överarbetar "problemet". Eller jag som kanske har fel? Kanske fler som tycker det här är en stor grej? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
~/www/domän
kör jag på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Just nu sitter jag och funderar på "webroot". Dvs liknande wwwroot. Vad tror ni om den?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Dvs om man tar ditt exempel så blir det ~/www/domän/application och ~/www/domän/? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Så här gör jag:
~web/domänen/www ~web/domänen/subdomänen ~web/domänen/backup av www ~web/domänen/mina hemliga grejer etc |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kör public_html, jag förstår inte riktigt poängen med att analysera detta icke-problem. Men nästa gång ska jag avsevärt öka säkerheten genom att döpa katalogen till c8d534dc0025bb60edb32e146347f4e5
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör detta för projekt kodade enligt MVC:
~domänen/includes - skript som jag inkluderar ~domänen/logs -loggar ~domänen/models -modeller ~domänen/public_html - Allt detta kommer man åt via webbläsaren, tex. bilder, css och viktigast av allt själva "kontrollern" (skriptet som bestämmer vad som ska hända) ~domänen/public_ftp ~domänen/stats ~domänen/views - själva "templatesen" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
mina ligger i /home/www/min_sida/ med
/web/sites/domän = domänen, web/ har en index.php som bestämmer vilken site besökaren ska till. /scripts/ = crons och andra manualla saker /functions = funktioner och klasser. /functions/modules = moduler /functions/configs = hemliga configs som db access etc. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|