Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

WN söker hjälp!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-29, 02:42 #1
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003

WN söker allt-i-allo!

http://www.webmasternetwork.se/f17t23912.html

Nedan i tråden vore intressant att höra vad WN's medlemmar saknar för funktioner/information som skulle göra arbetsdagen lättare.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 03:42 #2
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det har varit tal om att kunna ge betyg på användare!? Kanske kan vara något..

Lite fler moderatorer också, kanske så att de som är uppdelade i de olika avdelningarna!?

Annars är jag personligen faktiskt väldigt nöjd, tack.

mvh
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 03:58 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
WN håller överlag hög klass med representanter från många stora företag och kunnigt folk i övrigt. Men ibland slinker det igenom någon mindre intressant medlem som startar 10+ trådar inom loppet av ett dygn.

"hur tjänar jag pengar snabbast", "hur marknadsför jag en sajt till hela världen", hur, hur...

Kanske skulle man ha någon form av striktare policy innan man släpper in folk.

Jag saknar någon form av evenemangskalender. Vad kommer det för evenemang inom webbvärlden inom den närmsta framtiden? Mässor, träffar osv. Skulle för min del vara intressant.

Feedback är ett forum där man ser många nya idéer osv men det skulle vara kul med ett forum där folk enbart droppar nylanserade sidor. Med en vissa regler att följa självklart.

Idéen med en frilansande journalist är underbar. Har tänkt på liknande länge.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 07:45 #4
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Ta Bort: möjligenheten att klanka ner!
ponting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 09:07 #5
AndreasBlomquists avatar
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
AndreasBlomquists avatar

Reg.datum: May 2007
Jag önskar att WN kunde bli lite hårdare på att tillse att reglerna för forumet följs. Just paragraf nummer 4 saknar jag på många och det är information som åtminstone jag tycker är intressant.

§4 Profiler, signaturer och avatarer
- Profilen skall innehålla minst en (1) kommersiell hemsida. Det är av allmänt intresse på WN att veta vem man diskuterar med.
- Signaturer får enbart innehålla ren text, inga webbadresser i form av länkar, det är OK med hemsideadress i formen "domän.xx" utan http://.
- Signaturen får bestå av max 2st rader, beräknas i upplösningen 1024x768
- Avatarer skall vara i filformatet JPG eller GIF och får ej likna, visa eller uppfattas som stötande eller kränkande.
AndreasBlomquist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 09:32 #6
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Intressant och eftersom jag antar att detta innebär en uppgradering av forumet så blir det mängder av nya funktioner redan från början...

Jag gjorde för några månader en rejäl uppgradering av ett community och passade på att lägga till en del saker för att undvika spam, något som nu nära nog har reducerat antal spam poster till näst intill ingenting alls. Jag rekommenderar att man kikar på det här också för att vara lite pro-aktiv.

Betyg åt användare finns det flera alternativ för, både så kallat rykte, där man kan ge personer som uttrycker sig väl en positiv "knuff", men min erfarenhet är att det systemet sällan tillför något utan snarare ger en negativ elitisk känsla där dom "stora pojkarna/flickorna" blir lite ouppnåeliga och diskussionerna brukar komma av sig lite när dom involverar sig. Dock finns funktionerna tillgängliga om det skulle vara intressant.

Moderatorerna skulle behöva lite bättre synlighet vilket är ganske enkelt gjort med en liten grupp ikon och färg på namnet. Jag skrev om det tidigare, så om ni vill ha mer kött på benen är det bara att söka

Problemet med nykomlingar som skriver tusen frågor av karaktären "nybörjar frågor" kommer man aldrig ifrån, men man kan minska det. Enklast är att strukturera upp forumet så nykomlingar först hamnar på allmänna forum (Introduktions forum brukar vara väldigt populära start punkter) och att man jobbar med pinnade topics. Vid en eventuell uppgradering får man tillgång till en funktion som heter "Announcement", vilket kan läggas över dom pinnade topics och ges bättre synbarhet, vilket har god effekt om man lägger in information om regler och vanliga frågor.

Ett bra tips är även att lägga fram reglerna som finns inbyggt/kan ändras från ACP i huvudet så det alltid finns framme. Då blir det fler som läser än till exempel en pinnad post i allmänna forum som man kanske inte ser om man hoppar direkt in i ett aktivt forum.

För att ytterligare göra folk medvetna om regler och liknande kan man lägga in en funktion där nya medlemmar får ett automatiskt PM med information, länkar och vanliga frågor. Brukar ha stor inverkan på communities med lite stökig bakground, men det kan kanske hjälpa till lite här också.

Kalender finns faktiskt redan, men den utnyttjas dåligt (http://www.webmasternetwork.se/index.php?act=calendar). I nyare versioner kan man lägga ut flera kalendrar med olika funktioner (födelsedagar, events, WN nytt...) och dessutom få ut innehållet med RSS så man lätt kan följa vad som händer.

RSS är något som även finns som alternativ för både import och export. Man kan till exempel lägga ut ett forum i RSS (nyheter kanske) form eller importera RSS från andra sajter och automatiskt skapa nya poster för varje inlägg.

Artiklar är också någonting man kan plugga in direkt i forumet och det finns flera mycket bra system, som till exempel IBWiki och INeo. Andra funktioner som kan pluggas direkt in är blogg, galleri, nedladdningssystem, bugtracker, länkar osv. Det ska även nämnas att om det finns intresse så finns möjligheten att på 3 minuter plugga in ett externt chatsystem som faktiskt är riktigt bra och som visar på forum index vilka som sitter i chatten....och det är gratis

Andra saker som kommer vid uppgradering är kompislista, en ny profil sida (Personal Portal) med kommentarer (ungefär som gästbok), en WYSIWYG för postning, ämnes röstning, ett helt nytt ACP som är hästlängder bättre, bättre hantering för subscriptions, ett system för att hantera attatchements bättre, ignore listor, PM block list (man kan till och med stänga av sina PM's om man så önskar), 3 olika sätt att läsa forum posterna inklusive trådat som brukar vara populärt och till och med ett betalsystem för olika ändamål (någon som vill köpa in sig på en annan användar grupp kanske?) och mycket, mycket mer.

Det finns mängder av annat som man kan lägga till dessutom, som att bestämma nya funktioner och så kallad bbcode för att sedan kunna lägga in till exempel YouTube filmer och liknande. Poäng system som kan anpassas på olika sätt (till exempel låta medlemmar köpa x antal banner expressions i ett banner system för sina poäng automatiskt), banfilter, mängder av SEO funktioner, signaturer kan begränsas beroende på grupp eller individ och en funktion som mitt comunity älskar, nämligen att när man rapporterar en post för olämpligt material så skapas en ny post i valfritt forum istället för att ett mail eller PM skickas till ansvarig.

Så...det finns bokstavligt talat hur mycket som helst och oftast är den enda kostnaden involverat tid
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 09:44 #7
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Något som gör att jag personligen undviker att skriva om vissa saker är att allt man skriver går sedan att hittas genom sökmotorerna. Nu kanske en del genast tänker att allt man skiver ska man stå för och det håller jag med om men det är inte samma sak som allt man skriver ska vara synligt för all. Kanske jag har ett tips som jag bara vill delge mina vänner på WN? Skattetips? Erbjudande? Etc. Som det är nu så hamnar allt på sökmotorerna och det är inte alltid bra...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 10:12 #8
Mortekais avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Jan, det skulle enkelt kunna sättas upp genom att låsa ute sökbottarna på ett specifikt forum, kanske ett forum öppet för enbart en specifik grupp (måste bjudas in)?
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 11:54 #9
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Thomas@Sep 29 2007, 02:28
Har du en egen ide som vi inte kommit på än som borde den stått här.
Som jag har sagt i flera år, skaffa en Wiki!
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-29, 12:06 #10
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Grymt bra initiativ och otroligt spännande!

SNÄLLA byt plattform till vBulletin!

Håller med om att man vill ha en del av forumet som inte är publik, utan bara för oss som verkligen driver kommersiella hemsidor, dit man bara kan bli inbjuden och prata mer "fritt".

Jag skulle gärna se att det fanns en bättre plattform för köp och sälj, inte bara sajter/domäner utan även reklamplats och tjänster.

Betygsättning av trådar, inlägg och användare tycker jag vore en bra sak. Dock skall inte vem som helst kunna betygsätta, utan kanske medlemmar som varit medlmmar i X dagar och gjort X inlägg.

En länkkatalog med alla sajter som representeras på sajten så att man lätt kan få en översikt över vilka som faktiskt finns här vore inte helt fel.

En annan sak som är viktig för forumets utveckling tycker jag är att även satsa på redaktionellt innehåll, jag skulle gärna prenumerera på ett relevant nyhetsbrev, vill man gå riktigt långt så hade jag gärna prenumererat på papperstidningen Webmastersnetwork.

Varumärket är starkt och det känns som om det finns otroligt mycket kompetens och möjligheter här!
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017