FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tja.
Jag håller på med en sida som snart ska lanseras och tänkte göra lite banners som jag ska ha som annonser. Vilket program rekommenderas? Bör de göras med flash? Eller ska de göras i något annat? Finns säkert någon form av "standard" i detta sammanhang ![]() Tack. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Snygga rörliga i flash, snygga statiska i PS
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Undvik Flash om du kan. Det tar mycket CPU-kraft (särskilt om det är mer än en sådan annons) och gör att sidan kan upplevas som trög. Jag tror knappast att jag är den enda som använder Flashblock för att automatiskt dölja alla oönskade Flash-animationer.
Härom dagen kraschade hela min webbläsare när min flickvän surfade på en sajt med ett par annonser på. Då har jag ändå 2 GB RAM, fyra kärnor i processorn och hon använde knappt några flikar. Slutsatsen är att Flash är dåligt integrerat i webbläsaren och om något går fel kan det orsaka oändliga loopar som hänger alltsammans (efter det fick även hon Flashblock på sitt konto). Flash lämpar sig verkligen inte för annonser. Inte tekniskt och användarmässigt sett i alla fall. Huruvida det är bättre för att tjäna pengar låter jag vara osagt; jag vet bara att jag själv ogillar det och får dåliga associationer till företag som använder tekniken (de gånger jag trots allt råkar se annonserna). Jag har sett många snygga rörliga i GIF-format annars. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Eh? jag har aldrig haft problem med flash. Alla annonser här på WN är gjorda i flash, jag har ingen statistik men majoriteten av alla annonser är gjorda i flash, right?
"Flash lämpar sig verkligen inte för annonser. Inte tekniskt och användarmässigt sett i alla fall" om detta stämde skulle vi väl inte se så många flash annonser som vi gör idag, eller? Va säger ni andra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Helt klart tar Flash resurser, och lika säkert är att många idag blockerar Flash, sen kan man ju undra vad alla normalanvändare ska ha sina Core2Duo processorer till, det är ju inget farligt med en processoranvändning över 20%.
För animeringen som sådan är ju Flash utomordentligt, med tweenfunktioner mm, är det bara banners och reklam man ska göra kan man ju egentligen lika gärna exportera det som en animerad GIF, det finns ju lösningar för att visa alternativa bilder för användare som blockerar Flash. edit: för användare som tycker att Flash CS3 är overkill för annonser tycker jag personligen att CoffeeCup har vettiga program för specifika webbrelaterade uppgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Visst tar flash kraft och får sidan att upplevar som trög. Det är problemet, lösning;
Allright så gör du för att din flash banner skall vara perfekt (infon kommer från Eniros anvinsningar för att de skall motta en flsh banner). Ändra din fps (frame per secund) till max 18, normalt ligger det på 25-30. Se till att bannern ligger på max 30 kb, det gör du genom att minska kvalitén på bilder mm. Har just dragit igång en enkel banner kampanj för ett av företagen jag är admin för, se några exempel här; http://mobergscom.kund.vmi.se/banners.htm Ta kontakt ifall du behöver tips o sånt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Rendera ut skiten som animerad Gif bara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
@WeaZear
Om din flash banner innehåller bilder, säger vi. Och du renderar den till .gif (tror du menar att du sparar den i .gif format eller finns det ett renderingsprogram specifikt?). Om mitt påstående är sann kommer din .gif att vara minst 3-4 ggr så stor som din flash... Intresserad av ditt svar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Den eviga tvisten mellan de som är för och de som är emot flash. Som vanligt bör man ta målgruppen och budskapet i betänkande innan man avgör vad som lämpar sig bäst.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|