FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Letar en hosting för att flytta till för en jobb applikation som nu hostas av 3:e part vi vill komma bort från. Det viktigaste för oss är att backuper av servern och valda filer fungerar som det ska och att upptid redundans fungerar. Incremental backup av valda filer en gång per dygn då åtkomst till servern nekas till klienter.
Sms varning osv. ifall en av servrarna skulle gå ner. Ska köras på egen server. Trafik förbrukning har jag svårt att uppskatta utan måste undersöka vad nuvarande server drar. Är ett ekonomi/lagerstyrnings system i cobalt som det initialt kommer jobba ca 15-20 personer mot heltid via tunn klient. Ska inom några år upp till ca 150 användare så det är en fördel att hitta något som är prisvärt även då. Har ni några ideer om vilka hosting bolag som kan vara intressant utifrån detta? Kanske är för knapphändiga uppgifter? MVH |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Colocation så sköter du ju själv servern, ska du ha någon som sköter backup och drift får du kolla efter någon manged tjänst.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
SMS-varningar osv kan du ju få tex av pingdom.
Är du efter riktig hög redundans får du vända dig till någon stor operatör som tex Telia. Annars funkar vilken ISP som helst som erbjuder hosting. Googla? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vill själv sköta servern till den grad att jag installerar den och ställer in den för att utnyttja befintlig infrastruktur. Jag ska även ha åtkomst till servern för att kunna ladda upp nya dataset och installera dessa remote. Sedan så vill jag ha en tjänst för backup som körs dagligen. Då det är ett filbaserat gammalt system är det ett antal filer som ska backupas incremental duger fint bara det görs varje dag. Även en larm tjänst via sms eller liknande.
Möjligen även att det står en server 2 på standby och att filbackupen kan blåsas på ifall server 1 dör. Det är bara en copy - paste det handlar om i det läget. Eller någon annan form av redundans med 2 servrar vet ej hur sådant fungerar så info om det vore fint med. Är detta möjligt och går det att upskatta något prisintervall man kan tänka sig att detta kan hamna inom per månad? MVH |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
För en DR-miljö (disaster recovery) är det egentligen bara din
budget som sätter gränser. Vill du ha en helt redundant och synkad server som kan ta över direkt kan det kosta många tusenlappar i månaden. Behöver du en som står kallt där det är OK med ett dygns nedtid för konfiguration och återställning av backup handlar det mer om att betala för hårdvaran och något motsvarande lagerhyra (+ timtaxa när det väl skiter sig). DR-miljöer kan se ut på många olika sätt och leverantörer kan erbjuda det mesta, så länge du betalar. Colocation är inget problem. Det finns det många som kan erbjuda. SMS-tjänsten kanske är lite svårare. Antingen lägger man den på en extern leverantör, eller så ska du hitta en som kan erbjuda dig den tjänsten. Oavsett så lär den inte vara gratis. Nu vet jag inte vilket OS du kör i botten. Du skriver Cobalt. Menar du Cobol eller menar du de gamla Cobalt RaQ-servrarna? Det finns backuptjänster som är beroende av ett specifikt OS och de som är mer plattformsoberoende. Viktigt att tänka på är kryptering och säkerhet när det gäller backupen. Överföringen måste ske krypterat och lagringen bör vara krypterad. Tänk på att det är hela företagets ekonomisystem det handlar om. Det är mycket att tänka på kring säkerheten av en fjärrhostad ekonomi- miljö. Skicka gärna ett PM om du har mer frågor kring säkerhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Angående redundansen så är det nog en prisfråga i det här fallet beror på hur många tusenlappar det rör sig om i månaden. Fungerar det likvärdigt med en server som är 2 maskiner i en? Nuvarande hostingen körs på en server sun tror jag det är som tydligen har 2 speglade system med moderkort och allt så att den andra tar över om den ena skulle dö bara. Problemet med detta som jag som amatör ser det är ju att man fysiskt har sina "två" maskiner på samma plats vilket borde innebära andra nackdelar. Det skulle fungera med en "kall" maskin som jag har färdig installerat det handlar bara om att blåsa på filerna (copy - paste) i rätt katalog sedan och byta ip sladden till den andra servern vid eventuell krasch av den första. Det är en linux redhat installation på servern, men själva systemet är filbaserat (cobalt) så filer behöver bara laddas på i rätt katalog när jag har installerat en server korrekt. Backupen behöver alltså endast kopiera några kataloger dagligen till en säker lagring och sen någon form av tjänst där någon på plats kan byta ip sladden till andra servern och göra kopieringen av filerna om det skulle behövas. Troligen så skulle det även behövas en windows klient i samma subnät/workgroup som servern, och denna behöver jag remote access till. Jag får försöka lite genom lite alternativ och se om man kan hitta några prisuppgifter hos olika leverantörer. Tack för hjälpen alla som svarat. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|