Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

HTML'ens ABC sökes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-27, 16:01 #1
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem

Jag håller på att bli tokig snart. Vi har blivit ombedda av ett företag att göra en enklare SEO på deras nya hemsida. Dom har köpt ett ramverk byggt i PHP och vi såg några banala saker som saknades där och erbjöd oss att fixa till dom. tex. fanns det inga

1. Inga meta taggar
2. Inga "alt" tagar
3. Ingen site map
4. Inga h1-h2 taggar

Då fick jag maila ramverket och be om dessa. Svaret blev att vi var oseriösa och att inget behövde ändras fören vi bevisat motsatsen. Framför allt så hävdade dom att "alt" taggar var onödigt.

Jag har sökt men inte hittat tyvärr en enkel HTML'ens ABC gärna skriven av google eller annat välkänt företag för att skicka till dom. Så vet ni någon sådan sida så please help me.

Vi pratade även om "mod_rewrite" vilket dom sa att dom kunde göra, men att det heller inte var "bevisat" att det var till någon nytta. Så även där behöver jag en sida som förklarar varför.

Jag vet att detta är helt banalt, men jag vill gärna hjälpa den stackaren som kanske litar på dom han köpt ramverket utav. Och eftersom han inte kan något om detta så måste jag tyvär "bevisa" att ovan behövs.

Suck!!
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 16:13 #2
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Hej,
vilka sopor .. dessa kanske inte träffar spot-on, men mycket tänktvärt finns i alla fall:

http://www.456bereastreet.com/lab/we...t_mistakes/sv/
http://www.456bereastreet.com/lab/de...ards/sv/xhtml/

Edit: Även denna kanske kan vara till hjälp:
http://www.seo-forum.se/allmaen-seo-...-pa-baest.html

... frågan är vad de godtar för källor?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 06:12 #3
LRantalainens avatar
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem
LRantalainens avatar

Alltid lika kul, har varit med om liknande men inte just SEO, ibland undrar man vart folk får sina råd ifrån
LRantalainen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 06:54 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Jösses. Vad är det för företag som tillhandahåller ramverket? Jobbar man med webben och saknar sådana grundläggande kunskaper så borde man nästan få näringsförbud.

Att be om bevis för så här elementära saker blir nästan löjligt. Jag kan tänka mig att de inte ställer väckarklockan innan de går och lägger sig - eftersom de saknar bevis för att solen kommer att gå upp imorgon :/
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 08:27 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Jag skulle gissa att de mycket väl känner till det här men inte orkar jobba mer alternativt försöker förhala situationen men långa meningslösa svar. Om dom fortsätter så tillräckligt länge tröttnar även den uthålligaste.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 08:37 #6
cyrres avatar
cyrre cyrre är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Medlem
cyrres avatar

Citat:
Originally posted by Matsaki@Nov 27 2008, 17:01
Jag håller på att bli tokig snart. Vi har blivit ombedda av ett företag att göra en enklare SEO på deras nya hemsida. Dom har köpt ett ramverk byggt i PHP och vi såg några banala saker som saknades där och erbjöd oss att fixa till dom. tex. fanns det inga

1. Inga meta taggar
2. Inga "alt" tagar
3. Ingen site map
4. Inga h1-h2 taggar

Då fick jag maila ramverket och be om dessa. Svaret blev att vi var oseriösa och att inget behövde ändras fören vi bevisat motsatsen. Framför allt så hävdade dom att "alt" taggar var onödigt.

Jag har sökt men inte hittat tyvärr en enkel HTML'ens ABC gärna skriven av google eller annat välkänt företag för att skicka till dom. Så vet ni någon sådan sida så please help me.

Vi pratade även om "mod_rewrite" vilket dom sa att dom kunde göra, men att det heller inte var "bevisat" att det var till någon nytta. Så även där behöver jag en sida som förklarar varför.

Jag vet att detta är helt banalt, men jag vill gärna hjälpa den stackaren som kanske litar på dom han köpt ramverket utav. Och eftersom han inte kan något om detta så måste jag tyvär "bevisa" att ovan behövs.

Suck!!
Att de har bommat/ignorerat alla dessa saker måste man ju säga är skandal!
Du har inte lust att hänga ut dem? Så man vet vilka man/kunder ska passa sig för?

Inga meta-taggar, ingen alls? eller har de skippat keywords? I så fall är det ju inte hela världen då keywords är mer eller mindre onödigt att lägga ner tid på. De andra ska däremot finnas.

Samma sak på "Inga alt-taggar", ingen alls eller bara på en del bilder? Alt-tag ska ju självklart finnas på rätt sorts bilder men ska inte missbrukas. De finns ju för att öka tillgängligheten och på en del ställen kan de snarare stjälpa. Saknas det helt är det väldigt konstigt.

Sitemap & rubrik-taggarna måste självklart vara på sin plats.

Angående din referens som du ville visa upp för företaget så tycker jag att denna borde funka:

Jim Westergren - "HTML för SEO på bäst sätt"

Jim kom tvåa i världens största SEO-tävling (dock två år sen nu) och har i och med det visat att han kan sin sak. Posten är ifrån 27 oktober detta år.
cyrre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 08:46 #7
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Det är väl inte det som är problemet, om jag förstår situationen rätt. Vill man inte bli motbevisad finns det ju inga bevis i världen som hjälper.

Som jag förstår det så har ni fått i uppdrag av företag A att optimera en sida som dom köpt av företag B, där företag B vägrar att lämna ut material då dom anser att en optimering inte behövs, för dom handlar det såklart om att dom är rädda att förlora ett jobb.

Det som är relevant är ju (igen, om jag förstått situationen rätt) att/om företag A har betalt för sidan och därmed har rätt till detta material, eftersom ni jobbar på uppdrag av företag A.
I praktiken har ju ni ingen rätt till material från företag B som skapats utifrån ett avtal mellan företag A och B, utan detta måste självklart komma från Er uppdragsgivare (om deras avtal tillåter det), eller på uppdrag av dom, och kort så handlar det ju såklart om hur avtalet för ramverket ser ut.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 11:54 #8
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Häng ut dem här, jag vill se och skratta B)
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 14:33 #9
Medlem

Medlem

Njae jag vill inte hänga ut dom än. Skulle det vara så att dom eller någon vän till dom läser tråden så skulle det hela förstoras ännu mer. Jag ville bara ge dom lite länkar och tänka över saken först.

Men vill ni ha mer att skratta åt såt:

1. Det ligger ett javascript överst på sidan (ovanför doctype)
2. Bara index sidan har 53 errors och 27 varningar enligt w3

Det är inga ni behöver passa er för tror jag för dom är ett litet bolag som säljer ramverket bla.

Men det är ingen som kommenterat om att göra en mod_rewrite vore bra eller ej. Där är jag själv inte så säker faktisk. Hur nödvändigt det är alltså.
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 15:25 #10
cyrres avatar
Medlem

Medlem
cyrres avatar

Citat:
Originally posted by Matsaki@Nov 28 2008, 15:33
Men det är ingen som kommenterat om att göra en mod_rewrite vore bra eller ej. Där är jag själv inte så säker faktisk. Hur nödvändigt det är alltså.
Jag är inte helt 100% på detta så någon kan ju rätta mig om det är fel.

Jag tror att det spelar roll på dynamiska sidor.

Alltså typ:

artiklar.php?id=505050321034032

är en sämre metod för att få sidan indexerad & rankad
än om url'n skulle vara artiklar/hur-man-skapar-en-bra-url/
cyrre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017