FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Efter att min bärbara muppat sig så flyttade jag över alla mina projekt till en extern hd. Jag flyttade nu till min stationära dator och skulle arbeta med de psd-filer jag designat. Till min förvåning när jag nu öppnade en layout så ser jag att jag bara har "Background" och att den är låst. Jag kan inte se alla dom lager jag har gjort, utan bara Background med ett hänglås. Allting i "lager" är gråmarkerat så jag kan inte göra ngt med layouten. Vad beror detta på?! Kan det vara så att när ja förde över sakerna till min externa (som är fat32) så blev det ngt fel där? :S Är ju lite rädd att dessa 120 timmar man laggt ner på olika designer är borta med vinden nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du vet väl att du kan låsa lager för redigering i PS? Det låter som det är det du råkat göra…
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kan inte se hur man ska kunna lösa problemet på något sätt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alltså, det går inte att öppna det låset, allting är gråmarkerat, jag ser inte ens mina lager. Det enda som syns är Background och som är låst.
Hm, kan det vara så illa att den versionen jag har på min stationära är äldre än den jag hade på min bärbara? Mkt möjligt.. ska försöka luska i det. Tack för svaren iallafall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad händer om du låser upp bakgrunden?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Han har naturligtvis provat att låsa upp, men det går inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Precis, jag försöker klicka på låset men det går inte. Det går inte att göra ett skvatt. Som jag skrev tidigare så är allting gråmarkerat i layermenyn och låset är bara låst.
Har ps 7.0 på stationära. Misstänker att jag arbetade i 8.0 på den bärbara datorn. Har det sån stor betydelse att man inte kan arbeta med lagren för att det är en version senare? Eftersom min bärbara är död så kan jag inte ta reda på det nu, men är det ngn vänlig skäl som har en senare version av PS och kan lägga upp en fil med lite olika lager på nätet, så ska ja se om jag kan se lagrerna i den? Tacksam för hjälpen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har råkat ut för samma grej på jobbet. Äldre versioner av PS fattar inte filstrukturen som nyare versioner sparar och därför blir lagren låsta. Visst är det trevligt med stängda/proprietära filformat?
Du skulle kunna testa och försöka öppna filerna i GIMP, Paint.NET eller liknande gratis bildprogram. Gissningsvis har de inte bättre hantering för lager än din gamla version av PS men man vet aldrig. Om du vill kan jag hjälpa till om du inte redan fått hjälp. PM:a så löser vi det! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|