FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har ett litet bekymmer. Bekymret ser ut på det viset att jag skapat ett internetbaserad system åt ett företag. Innan jag började skapa systemet åt företaget slöt vi ett avtal om själva skapande av systemet och tillhörande pris. Nu har vi kommit överräns om att företaget skall för en månadsavgift erhålla tillgång till systemet med tillhörande kundservice och bugg korrigeringar. Avtalet kommer att slutas för en period på 24 månader. Kvarstår gör dock uppbyggnads avgiften. Vad jag nu söker är någon form av avtal som man kan anpassa för situationen ovan nämd. Finns det någon form av standard avtal för sådana här situationer? Hälsningar, Sebastian |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Givetvis finns det standardavtal. se http://www.itotelekomforetagen.se/
Du kan köpa en "smakprov" av alla deras avtal för ca 350 SEK + 100 SEK i expeditionsavgift dvs 450 SEK. Då får du ett exemplear av varje i pappersfrmat. Du beskriver flera olika situationer som kräver varsitt avtal. Först framtagandet av första versionen och för det bör man använda ett aval som heter "IT-Tjänster 2008", det passar i situationer när du jobbar på löpande räkning och är det mest använda i IT-branchen. Sen finns det en del varianter för IT-Projekt men då pratar vi mer fastprisavtal, vilket jag avråder från. Serviceåtagande och Drift-avtal finns det oxo mallar till i det exempel jag räknat upp ovan. Jag har inte använt dem själv så där får du nog läsa på lite först. Jag tycker du ska skilja på: - rena driftfrågor, (Driftavtal) - underhåll av sidorna och ... (underhållsavtal) - vidareutveckling (IT-tjänster) Det är viktigt att du är tydlig med vad som INGÅR i det månadspris de betalar. Allt annat sker på löpande räkning enligt IT-Tjänster-avtalet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack Conny för hjälpen!
Jag har beställt en mapp med "smakprov" på avtal. Jag tror att de andra avtalen som kommer med också kan vara till nytta i framtiden, dels var priset väldigt överkomligt. Jag skall även ha min jurist att titta på avtalen och göra ändringar så att de passar finsk lagstiftning. Hälsningar, Sebastian |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Att ta fram motsvarande standardavtal med en advokat kostade mig 35 000 SEK per avtal trots att jag visade dem på standardavtalet och det låt som grund. Hade du startat från scratch så hade det kostat ändå mer. Totalt har jag lagt ned minst 150 000 enbart på advokatarvoden för att formulera mina avtal. Lämpligt är att komplettera med de ändrinagr som man vill göra i det enskilda avtalstillfället och referera till standardavtalet. Du behöver även bifoga ett exemplar av standardavtalet, men de kan man köpa till buntvis eftersom man behöver. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|