FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag står i valet och kvalet när det gäller att välja e-butikslösning. Just nu väger det mellan Prestashop och WP eCommerce. Prestashop känns egentligen bättre på alla områden, om vi bortser från just kassan.
Hur viktigt är det egentligen att man inte behöver registrera sig när man ska köpa en produkt? Tankarna ligger kring varor från 200 kr, upp till 15 000 kr. Prestashop har registreringskrav och i nuläget är det inte bestämt om och när man kan undgå detta. En extrafråga gäller tankarna om att föra samman all beställningsinformation till en sida. Att man istället, för (Prestashop, trycker samman de 5 olika stegen till ett enda. Likt denna stilen: http://pici.se/pictures/aRzBIEdZI.png |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag föredrar att slippa registrera mig, men: Jag tycker om att bli registrerad helt automatiskt. Dvs: jag vill inte ha något extra steg som tar mig bort från den naturliga vägen kundvagn -> kassa. Så se till att man både kan registrera som som vanligt + som en integrerad del i utcheckningen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
I olika undersökningar har man sett att avslutsfrekvensen ökar med 20-25% om man har registrering efter att totalpriset visats, bl. a har Kreditor skrivit en del i ämnet. Snabbkassa är det begrepp man talar om då.
Som vanligt ska man inte gå längre än till sig själv, jag vill se vad kalaset kostar innan jag lägger tid på att registrera mig. Om jag inte kan se det, inkl frakt etc så låter jag bli att handla. Är det något riktigt intressant så kan jag ju tänkas registrera mig ändå, men i undantagsfall. Att shoppen hämtar mina uppgifter etc är bekvämt och underlättar registrering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant information.
Specter-Lennart: Det låter som en vettig undersökning och jag undviker själv e-butiker där man inte har möjlighet att se slutpriset förrän precis innan man godkänner köpet. I nuläget finns där ingen registrering alls, men jag överväger möjligheten att göra det frivilligt och på så vis låta kunderna hålla koll på vad man har handlat. Frågan är om man knyter köpen till mailadressen eller till kontot. Det finns risk att man missar att logga in, men samtidigt så vill man kanske inte att all information ska finnas på detta kontot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det är ju intressant för dig att fånga in så många e-postadresser som möjligt för att göra nyhetsbrev etc. Då är det bra med en morot, en orsak till varför de ska reigstrera sig. Att kunna se sina tidigare order, att få någon rabatt etc kan vara en sådan morot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tjena Ducedo,
Om man ska ha frivillig inloggning är det viktigt att inte kunden stoppas upp och att det inte blir för mycket fokus på inloggningsfunktionen. Här är två exempel på butiker med bra kassafunktioner och lagom fokus på frivillig inloggning: www.eleven.se www.nelly.se Mvh Jacob |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
På min butik kan man välja antingen eller. Men dom flesta som handlar registrerar sig faktiskt. Men jag tror det handlar om att dom har intresse av dom varorna som butiken säljer och vill hålla sig uppdaterade.
Men att ha tvång på att behöva registrera sig gynnar nog inte en butik. Folk vill inte bli tvingade till att registrera sig. Sedan kan man ju givetvis locka med förmånliga erbjudande om kunden väljer att registrera sig. Men att tvinga registrering tror jag man förlorar på. Har inget belägg för det dock, bara mina egna tankar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man måste hela tiden se det ur kundens perspektiv, en tvingande registrering tillför inte kunden något, det är ju enbart till för leverantören, som vill få en möjlighet att skicka reklam till kunden elelr skaffa statistik om kundernas köpbeteende.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eftersom man troligen behöver ange personuppgifter och sådant kan man ju lösa det hela genom en checkbox som kunden får kryssa i om han/hon vill bli medlem.
Jag har alltså redan angett alla mina uppgifter, och kryssar jag i rutan så blir jag automatiskt medlem. Antar att många väljer att bli medlemmar då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som Stefan säger
nånstans måste ju kunden fylla i sina uppgifter, att då där ha ett val om man vill bli medlem + fält för användarnamn+Lösenord är ju en för kunden "smärtfri" lösning samtidigt måste man ju få till en vettig "layout" så att man samma sida även kan logga in så man kommer bort från "stoppet" med en separat loginsida Så vägen blir: 1 kundvagn/ valfriplats i butiken -->gå till kassan 2 Logga in ELLER Ange personuppgifter (om man mot förmodan redan skulle vara inloggad hoppa såklart detta steg över) 3 Kassan Citat:
Hur visar man totalkostnad utan att veta vilket fraktsätt kunden vill ha? Hur visar man totalkostnad utan att känna till kundens nationalitet, det är ju viss skillnad på fraktkostnad till säffle vs seattle ![]() Visst, man kan ju stuva om lite i flödet Kundvagn -->välj frakt+önskat betalsätt--> fyll i kunduppgifter/logga in-->betala |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|