Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Själva domännamnet borta ur Google

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-21, 16:35 #1
Creme_de_Cassis Creme_de_Cassis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
Nykomling

Jag har haft en sida i 10 år och inte förrän nu haft det här problemet. Jag använder forwarding på min adress så att www.namnetpåsidan.com forwardas till hem.bredband.net/namnetpåsidan. Jättedumt, jag vet, men nu törs jag knappt ändra det. Det enda som kommer upp i sökmotorerna nuförtiden (sedan ca ett halvår tillbaka) är nämligen hem.bredband.net/namnetpåsidan. Själva domännamnet finns inte längre i Googles register verkar det som, inte ens om jag söker på namnetpåsidan.com!

Vad kan ha hänt? Och hur åtgärdar jag det?

För ett tag sedan bytte jag domännamnshost till Godaddy. Alla DNS:er åkte med. Kan detta ha med saken att göra?

Både domännamnet och hem.bredband-adressen har pagerank 4.
Creme_de_Cassis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 18:07 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Om du skickar besökare och sökmotorer vidare till hem.bredband.net/namnetpåsidan så är det väl inte så konstigt om Google tar med den sidan istället för din domän?

Det är helt normalt. Så länge du har kvar din forward kommer Google inte att indexera namnetpåsidan.com

Även om du tar bort din forward så kommer Google att välja att endast indexera en av de två sidorna, eftersom kopian filtreras bort pga duplicate content. Vilket som är original och vilket som är kopia bestäms av Googles algoritmer. Den sidan som har flest inlänkar brukar normalt väljas som original.

Edit: Du kanske vill ha en lösning på "problemet" också. Har du två sidor med samma innehåll så måste du helt enkelt bestämma dig för vilken du vill satsa på. Därefter lägger du en 301 redirect från den ena sidan till den andra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 18:11 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Din vidarebefodring kanske använder en permanent vidarebefodring (HTTP 301)? I sådana fall är det målet för vidarebefodringen som indexeras, alltid. För övrigt kommer du nog få svårt att få sökroboten att förstå att din domän hänger ihop med innehållet på hem.bredband.net-domänen - det är olika domäner så i sökmotorsammanhang hänger de inte ihop nämnvärt.

Fixa ett webbhotell där du kan få en riktig virtuell host istället, alltså där du kan koppla ditt domännamn till sajten. Om det så är One.com för 12:- i månaden eller något mer flexibelt webbhotell spelar ingen större roll.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 18:53 #4
Nykomling

Nykomling

Det underliga är ju att både .com-adressen (faktiskt mest den!) och bredband-adressen båda två indexerats i tio år! Det måste således ha med förflyttningen till Godaddy att göra eller att Google ändrat något i sitt sätt att indexera. Förmodligen har det med Godaddy att göra. Jag har skrivit till deras support men de svarar med autogenererat svar.

Det är sant som du, Emilv säger, att det är inställt på 301. Det går att ändra till 302 - ska jag göra det?
Finns det någon annan ändring jag kan göra?

Annars är det väl bara att beklaga bytet till Godaddy...
Oläst 2008-11-21, 22:19 #5
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Creme_de_Cassis@Nov 21 2008, 19:53
Det underliga är ju att både .com-adressen (faktiskt mest den!) och bredband-adressen båda två indexerats i tio år! Det måste således ha med förflyttningen till Godaddy att göra eller att Google ändrat något i sitt sätt att indexera. Förmodligen har det med Godaddy att göra. Jag har skrivit till deras support men de svarar med autogenererat svar.

Det är sant som du, Emilv säger, att det är inställt på 301. Det går att ändra till 302 - ska jag göra det?
Finns det någon annan ändring jag kan göra?

Annars är det väl bara att beklaga bytet till Godaddy...
Har du 301 från domän.com till hem.bredband.net/domän så är det den sistnämnda som ska indexeras av Google. Det är precis det du säger åt sökmotorerna att göra med en 301.

För Google så betyder en 301 ungefär det här:

"Hej Googlebot. Jag har flyttat den här webbsidan till en ny domän. Jag skulle därför vilja att du inte indexerar den här domänen, utan att du tar den andra som jag pekar till. Jag vill även att du flyttar över länkkraft och PR från den här domänen till den nya. Tack på förhand!"

Det konstiga är inte att Google inte indexerar namnetpåsidan.com. Det konstiga är att Google har gjort det tidigare. Men inte heller det är så konstigt, eftersom Google är långt ifrån någon perfekt sökmotor. Det är olika crawlers som spindlar olika delar av en webbsida. Och har du få inlänkar så kan det ta lång tid innan den crawlern som läser av redirects kommer på besök.

Om du inte gör en 301 och båda sidorna har samma innehåll, så kommer Google att exkludera en av dem ur sitt index så snart sökmotor upptäcker detta. Det innebär att du går miste om en del länkkraft om båda domänerna har inlänkar. Alltså är 301 den bästa lösningen.

Goodady har ingenting med din webbsidas ranking i Google att göra. Det enda du kan göra för att få namnetpåsidan.com indexerad igen är att vända på din 301. Dvs låta hem.bredband.net/namnetpåsidan peka mot namnetpåsdan.com.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 23:41 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Gustav
Det enda du kan göra för att få namnetpåsidan.com indexerad igen är att vända på din 301. Dvs låta hem.bredband.net/namnetpåsidan peka mot namnetpåsdan.com.
Ah, det där lät smart! Det vill jag göra! Men hur gör jag det? (Ursäkta puckofrågan )
Oläst 2008-11-22, 12:52 #7
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Jonas Jonas är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by Creme_de_Cassis@Nov 22 2008, 00:41

Ah, det där lät smart Det vill jag göra Men hur gör jag det? (Ursäkta puckofrågan )
BBB stödjer inte detta.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017