Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Flera domännamn mot en site

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-18, 10:58 #1
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Medlem

Hej,
jag har flera domännamn som ska peka på samma site. Hur reagerar google på detta?

Tänk t.ex. att jag har en site som heter CDSkivor.se och gör följande:

Om jag har flera domännamn som gör permanent redirects till cdskivor.se

Om jag har ett domännamn som gör en permanent redirect till en djuplänk på en annan site, ex. beatleshelpcd.se -> cdskivor.se/recensioner/beatleshelp

Tjänar men något på att ha flera domännamn som pekar in mot en och samma site på olika sätt, eller är det totalt meningslöst och bättre att ha en site för varje domännamn?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 13:02 #2
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

redirects eller forward ?

Tjänar men något på att ha flera domännamn som pekar in mot en och samma site på olika sätt
Svar du får typeins

bättre att ha en site för varje domännamn?
Svar ja om det är olika typer av sidor.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 14:12 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Ara@Nov 18 2008, 14:02
redirects eller forward ?

Tjänar men något på att ha flera domännamn som pekar in mot en och samma site på olika sätt
Svar du får typeins

bättre att ha en site för varje domännamn?
Svar ja om det är olika typer av sidor.
Jag menar en permanent redirect (http status 301) direkt på DNS-recordet.

Förutom några få typeins, ger det någon fördel i SERPen att ha ett domännamn med en permanent redirect mot en djuplänk, gentemot att "bara" ha djuplänken.

Läggs det mer vikt vid själva domännamnet än hela URL:en?

T.ex.
http://bok.se/recension/bibeln

vs.

http://bokrecensionbibeln.se som gör en perm. redirect till http://bok.se/recension/bibeln

Kommer "bokrecensionbibeln.se" någonsin att hamna i SERPen, eller kommer alltid hela djuplänken att visas där eftersom det är en perm redirect?

Skulle det vara att föredra att ha en sida som heter http://bokrecensionbibeln.se och som har recensionen av bibeln där, och på den sidan i sin tur ha en länk i stil med "Recensionen tillhandahålls av bok.se"?

Sorry om det blir lite virrigt
Oläst 2008-11-18, 14:51 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Du tjänar ingenting på att peka andra domäner till undersidor på din huvudomän. Undantaget är om domänen som du pekar har inlänkar. Då överförs lite länkkraft, men det hade fortfarande varit mycket bättre att istället ha inlänkarna direkt till undersidan på huvudomänen.

Är det bara ett fåtal domäner som du har pekat så gör det varken till eller från. Är det hundratals domäner så riskerar du förmodligen att utlösa något filter i Google som skadar din ranking.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 15:15 #5
Medlem

Medlem

Ok, tack för svaret.

Då borde bästa lösningen vara att ha en egen sida på varje domännamn, och därifrån länka till "huvuddomänen" (ev direkt till undersidan)?
Oläst 2008-11-18, 15:46 #6
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Syke@Nov 18 2008, 16:15

Då borde bästa lösningen vara att ha en egen sida på varje domännamn, och därifrån länka till "huvuddomänen" (ev direkt till undersidan)?
Japp. Men samma sak gäller där. Är det ett fåtal domäner så bryr sig inte Google. Men gäller det flera hundra domäner som enbart finns till för att länka till din sida så kommer du att bli straffad när det upptäcks.

Vad du kan göra för att undvika eventuella straff är naturligtvis att utveckla dina domäner så att de får ett värde för besökaren. Då blir de legitima i Googles ögon. Det är en bra, men tidsödande lösning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 18:47 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Nov 18 2008, 16:46
Japp. Men samma sak gäller där. Är det ett fåtal domäner så bryr sig inte Google. Men gäller det flera hundra domäner som enbart finns till för att länka till din sida så kommer du att bli straffad när det upptäcks.

Vad du kan göra för att undvika eventuella straff är naturligtvis att utveckla dina domäner så att de får ett värde för besökaren. Då blir de legitima i Googles ögon. Det är en bra, men tidsödande lösning.
Tanken är att ha en generell huvudsida som sysslar med nyheter, recensioner etc. Sen har jag registrerat ett antal domännamn som har vissa produkters namn. Det var här frågan sedan dök upp om hur jag ska peka det domännamnet. Nu lutar det åt att jag gör en pyttesida som innehåller recensionen och som sedan länkar tillbaka till huvudsidan (där recensionen finns även där).
Oläst 2008-11-19, 10:22 #8
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av Syke

Så med andra ord skulle jag kunna köpa hundratals billiga domäner och redirecta alla dem mot mina konkurrenter och på så vis få dem att ranka sämre?

Det är ju ungefär som att köpa länkar till en konkurrents sida för att "sänka den", vilket inte går. Då skulle vi se mer av sådant, speciellt inom poker/gamling och "piller" marknaderna

/Patrik
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017