FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Hoppas någon snäll kan hjälpa mig att hitta felet. Jag får upp felmeddelandet att den inte kan välja databas. PHP, Apache och MySQL har jag installerat med "wamp" så det ska väl fungera. Jag har kollat så att databasen har skapats och så även tabellen, allt ser bra ut. Att tillägga är att det är från en lektion på idg.se Lektion Snälla hjälp en nybörjare som har lätt att ge upp vid tidiga motgångar =) Kod:
<form method="POST" action="add.php"> <b>Namn</b><br/> <input type="text" size="30" name="namn"><p/> <b>Dag</b><br/> <input type="text" size="30" name="dag"><p/> <b>Månad (ex. januari)</b><br/> <input type="text" size="30" name="manad"><p/> <b>År (xxxx)</b><br/> <input type="text" size="30" name="ar"><p/> <input type="submit" size="30" value="Lägg till!"><p/> </form> <?php if(empty($_POST['namn'])) $namn = "not set"; if(empty($_POST['dag'])) $dag = "not set"; if(empty($_POST['manad'])) $manad = "not set"; if(empty($_POST['ar'])) $ar = "not set"; if(!empty($_POST['namn'])) { $namn = $_POST['namn']; $dag = $_POST['dag']; $manad = $_POST['manad']; $ar = $_POST['ar']; $connection = mysql_connect("localhost", "", "") or die("Kunde inte skapa koppling!"); mysql_select_db ("wsphp") or die("Kunde inte välja databas"); $laggTill = "INSERT INTO fodelsedagar (namn, dag, manad, ar) VALUES ('$namn', '$dag', '$manad', '$ar')"; mysql_query($laggTill) or die("Det gick inte att lägga till information!"); mysql_close($connection); print("Information lades framgångsrikt till i databasen!"); print("<hr noshade size=1 color=#000000>"); } ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
har du skrivit in uppgifterna:
Kod:
$connection = mysql_connect("localhost", "", "") or die("Kunde inte skapa koppling!"); Kod:
$connection = mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord") or die("Kunde inte skapa koppling!"); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du kör WAMP så tror jag du ska ha så här:
$connection = mysql_connect("localhost", "root", "") or die("Kunde inte skapa koppling!"); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jag har oxå kollat på den idg.se, men denna e mycket bättre för nybörjare: http://www.w3schools.com/php/php_mysql_intro.asp
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat: