Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google Analytics: Flytta site till annat konto

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-19, 13:21 #1
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Medlem
nukems avatar

Jag undrar hurvida man kan flytta ett "konto"(Analytics kallar varje domän/sida för ett "konto").

Alltså vad jag menar är om jag t.ex. bygger upp www.tomte.nu med Google Analytics som statistik.

Också vill jag sälja www.tomte.nu, som ett mervärde för kunden hade det varit bra om han kunde ta över bara den sidan av alla mina. Jag vill ju aldrig ge honom hela mitt Google konto.

Jag har forskat mer om det på Google Analytics interface och sett att man t.ex. kan dela med sig av statistik till andra Google konto. Kan man gå denna vägen för att flytta det helt ? För Googles online documents kan man t.ex. dela med sig till andra med olika behörigheter osv.

Och jag har sökt i hjälpen efter att flytta all statistik för en hel site till en annan användare men utan framgång.

Om jag köper en sida vill jag ha med mig allting snabbt o smärtfritt. Om jag säljer så kan en "seamless" överföring utav sattistik för sidan ha ett högt mervärde för köparen.

Statcounter har denna tjänsten, men jag är inte lika nöjd med Statcounter som med Analyitcs i övrigt.

Någon som har erfarenhet utav detta ?
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-19, 13:22 #2
nukems avatar
Medlem

Medlem
nukems avatar

sorry. lägg denna tråd i "Allmänt" kanske, den är ju ändå relevant
Oläst 2008-10-19, 16:16 #3
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Kan jag föra över min äganderätt till kontot?

Du kan för närvarande inte överföra profiler eller äganderätt till konton till ett annat konto. Du kan dock lägga till en användare som kontoadministratör i ditt konto så att den personen kan logga in med sin e-postadress och få tillgång till samma funktioner som ägaren.
Källa: Google Analytics hjälpcenter

Men du kan väl exportera relevant data från GA och ge till köparen?
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 01:19 #4
nukems avatar
Medlem

Medlem
nukems avatar

Absolut.

Bättre än inget.

Men säg att jag har en jättebra site. Den drar in 1 000 000 SEK om året utan kostnader.

Den har 3 år av Google Analytics statistik från dagen då jag startade sidan med dom första nya unika besökarna utifrån.

Jag ska sälja denna till dig för 10 månadsinkomster... snabb matte vi säger 800 000 SEK.

Du har massa stora sajter som genererar massa besök och massa pengar. Du har Google Analytics för statistiken till alla dessa.

När du köper denna nya av mig vill du ha ett exporterat (dött) dataarkiv över historiken ?

Eller vill du intergrera de med dina 20 andra stora sidor. Och kunna ta fram siffror och kurvor från 1 år innan du köpte sidan av mig till 1 år efter du köpte sidan av mig. Av olika anledningar vill man ibland göra sådana saker.

Denna statstiken och att kunna räcka över den helt intergrerat (eftersom Google Analytics är en form utav standard idag) är värt mycket pengar enligt mig
Oläst 2008-10-29, 19:53 #5
JacobRastad JacobRastad är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
JacobRastad JacobRastad är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
Beroende på hur din analytics uppsättning ser ut så kan du göra på ett annat sätt också.

Om du enbart har denna site på just detta Analytics-konto och inte några andra profiler för andra webbplatser, så skulle du kunna ge köparen administratörsrättigheter till kontot och så kan han sedan bara plocka bort dig från kontot och vips så är det överflyttat.

Dock funkar ju inte detta om du har andra webbplatsprofiler på det som du inte vill ska försvinna
JacobRastad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017