FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag kommer att starta ett seriöst projekt, men i börjaran så är det verkligen overkill med egen server. Och jag är livrädd utav bara tanken att det på all information på något sätt försvinner ( på alla möjliga tänkbara vis), därför undrar jag om jag kan köra med egen backup på min dator hemma eller något?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Backuper är alltid bra. Se bara på tidigare webhotell där webhotellen påstår att dom kör backuper ett flertalet gånger per dygn mm... Och sedan när allting rasar så står dom där och undrar varför dom inte har någon backup. Det är alltid kunden som drabbas.
Dom flesta webhotell idag kan erbjuda en provperiod där man kan utvärdera dom, likaså är IW's årliga test en bra riktlinje. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, du kan köra med egen backup hemma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kör alltid med egna backuper, olika ofta beroende på vad det är för typ av sajt. Visst kör de flesta webbhotell med daglig backup numera men jag litar aldrig på att det fungerar till 100%. Det har varit en hel del inlägg här på WN där folk beklagat sig över att de blivit av med allt material och saknat backup.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur långt är ett snöre?
Självklart går det bra att göra en egen kopia av all data på ditt konto på din maskin, exportera mysql databaserna och hämta alla dina filer med ftp. Går att scripta så det sker med automatik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Men det viktiga och kritiska är ju att ingen tar din kod eller hackar sidan, de flesta webbhotell är väldigt osäkra och kör varken mod_security eller reverse proxy framför webbservrarna. Största anledningen till detta att de flesta webbhotell använder cpanel med flera och dessa har inte stöd för detta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Eh? Cpanel och mod_security fungerar alldeles utmärkt ihop.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Och varför skulle inte en proxy funka framför?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
mod security ingår i cpanel sedan lång tid tillbaka både för apache 1&2
default config är inte så lyckad dock , men det går att tweaka så de flesta scripten fungerar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Ok, jag får ta tillbaka påståendet om mod_security när det gäller cpanel, dock är det få webbhotell utöver Oderland och Qualitum Webbhotell som kör det skulle jag tro. Eller är det fler?
Men vilka webbhotell kör en eller flera reverse proxy framför webbhotellsburkarna? patrikweb, jag pratar inte om en proxy utan om en "reverse" proxy, skillnaden är väldigt stor. Här är lite läsning för den som är intresserad: http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_proxy |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|