FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej
Har problem med adware som jag inte får bort från svärföräldrarnas dator. Har kört burken i felsäkert läge och kört adaware med senaste uppdaterade definitionerna och programvara, samt senaste F-secure som också är up-to-date. Det försvinner, sen hinner jag bara starta IE och vips så kommer det ikoner på skrivbordet och popups med vuxenmaterial. Vad göra? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
javisst... sparka ut MSIE och installera t.ex Mozilla istället..
jag har också haft problem med spybots etc men sen jag bytte browser har jag varit helt ren från dom.. men för att lösa ditt problem.. innan du kör adaware så kolla vilka aktiva processer du har... kolla de som är startade av dig (dvs inte system) och stäng sedan ner alla med suspekta namn.. kör sedan adaware igen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Körde den i felsäkert läge, hade bara processer ja vet vad det är igång. Inget spyware! Körde Lavasoft Ad-Aware-SE Personal och tog bort 30 spywares... Startade IE några gånger, inga popups lr dyl. Startar om datorn, öppnar IE *BOOM* massa popups o nya ikoner som skapas på skrivbordet... Blir tokig! Och ja, den e uppdaterad me senaste definitionerna
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Haft samma helvete denna helgen, även om jag har brandvägg o massa grejer emot så har de nästlat sig in och tankat hem fler o fler spywares. Till slut gick det inte att surfa utan att få inbakad reklam ÖVERALLT. Allt spred sig till min laptop via nätverket så det blev ett jävla strul, fick formattera om allt. Känns ju kul när man har utbildning om två dagar och inte gjort något...så nu blir kvällen enbart PowerPoint och Word :P
Finns ett program, Spyware Doctor som tar bort en del men inte allt. Värt att prova iaf kanske? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fick min webbläsare kapad av nåt spyware...(Cool web search)
Har haft virus förut men det här va riktigt jobbigt! Körde väl en handfull av alla kända program som ska kunna rensa sånt och visst datorn blev ren..... starta om och allt var tillbaka!!! Även om man hade brandvägg så tanka spywaret ner fler o fler andra program... höll på ett par timmar varje kväll i 4 dagar...... mot slutet kunde jag inte ens starta Paintbrush utan att det ville ha internetaccess... och vägra jag släppa ut programet genom brandväggen så stängdes det bara ner. Det verkade som om ju mer man försökte bekämpa det ju svårare blev det att få bort.... Fanns bara en lösning då..... Format C:\ Skulle man få tag i dom som sitter o skapar det där så skulle man göra saker ja inte vill skriva här ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nu kanske jag inte tillför så mycket... men bör inte detta som ni beskriver kallas för virus? Man brukar ju tänka sig spyware och adware som mildare former än virus. När det orsakar allt växande problem och tvingar en att formatera om disken... är det inte då ett virus? Eller så kanske den allmänna uppfattningen (tror jag att det är) är fel, att adware kanske måste tas på lika stort allvar som virus?
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Akta så ni inte råkar tanka hem Ada-ware istället för AdAware eftersom Ada-ware i sig är Spyware som lever på AdAware's namn.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Okey om det är XP du kör så måste du inaktivera "systemåterställningen" sedan ta bort spyware'et, dom busarna utnyttjar den funktionen ofta, du tar bort grejerna men när du sedan startar om datorn återställs systemet med spyware :/ ... testa det får du se om det hjälper.
Thomas
![]() |
Svara |
|
|