FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade en deal med en annan person om att få en viss % av inkomsten av den trafik jag drev till sidan under en viss period. Dealen var att jag skulle få x antal % av vad dessa besökare/medlemmar genererade i all framtid. Nu har killen flyttat från Sverige och skrivit över firman på sin flickvän och vägrar att betala eller redovisa detta. Vi har ett skrivet kontrakt om detta och det känns som att denna deal borde följa med företaget och fortfarande gälla?
Killen hade en enskild firma innan vet inte om det spelar någon roll... Några tips på hur jag ska gå vidare? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kontakta en jurist.
Just att det är en enskild firma skulle möjligen kunna påverka, men jag tror det inte. Så det enda vettiga är att kontakta en jurist. Och snåla inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske ska tillägga att det inte är så stora summor det rör sig om, uppskattningsvis 20K... just nu iaf...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett affärsavtal gäller mellan de avtalsparter som undertecknar avtalet.
Avtalspart i Sverige är det person-/organisationsnummer (OBS EJ firman/namnet) som parterna har skrivit i avtalet. När det gäller överlåtelse av enskild firma blir det komplikationer. Vid en försäljning av en enskild firma så kan man aldrig "sälja" "företaget som det står och går just nu, utan man måste sälja inkråmet och specificera alla ingående avtal som ska överlåtas. Sen ska varje avtalspart som den enskilda firman har godkänna överlåtelsen (om inte detta redan är reglerat i avtalet), eller förhandla om avtalen. I övrigt är det upp till en förhandling i varje enskilt fall. Har du provat att förhandla med nya "ägaren"? Kan du erbjuda en fortsättning på avtalet, så kanske det finns en öppning? I detta fall ser man nackdelen med att driva enskild firma. Bättre hade varit att ha ett bolag med eget orgnr. Det finns dock en öppning och det är att grundförutsättningen för alla avtal är att det ska vara en "on going concern", dvs alla avtal ingås med förutsättningen att det är en kontinuerligt driven verksamhet. I detta fall har din avtalspart "lagt ned" eller överlåtot verksamheten, men inte åtagandet till dig. Då har du en möjlighet att begära ersättning för havda kostnader eller förlorade intäkter. Om avtalet var skrivet på livstid så gäller det så länge din motpart lever. Han har genom sitt agerande orsakat dig ekonomisk skada (dvs han är skadeståndsskyldig så länge skadan består). Eftersom du har ett skriftligt avtal så är du i en bra förhandlingsposition. Du behöver göra en realistisk uppskattning av hur mycket alla framtida intäkter kan bli. Prata helt kort med en advokat om detta och skriv et kravbrev där du kräver betalt, av den du ingick avtal med, med en tidsfrist på 30 dagar netto. Om du inte får betalt eller han bestrider så kan du gå till kronofogden. Bestrider han så får du prata en gång till med advokaten och då kan ni ta en förhandlingssväng där ni hotar med tingsrätten. Går det att få till ett personligt möte trots att han är utomlands? Det här kan mao bli frågan om enormt mycket pengar. Men du måste bevisa hur mycket pengar du lidit skada. Det här borde en sakkunnig advokat kunna reda ut. Räkna dock med att advokaten kostar dig minst 20-50 kSEK, blir det rättegång så kostar det minst 200 kSEK, då är det trots allt osäkert om du ens får rätt i sak, än mindre några pengar. Om du lyckas förhandla fram en deal på säg 100 kSEK utan advokater och att du släpper tanken på att gå till domstol så får du nog vara mer än nöjd. Då får du i alla fall 200 kSEK. Går du till advokat så kommer du att hamna på -50 kSEK ganska snabbt och riskerar -200 kSEK. En rättegång tar minst 2 år innan den kommer med ett avgörande, massor av förhalningar och stora kostnader. Om det ska finnas ett värde för dig att gå till domstol så måste det handla om minst 2-3 MSEK annars är det bätrre att förhandla i det tysta eller helt lägga ner tvisten och bita i det sura äpplet. Jag har haft ett litet antal tvister (varav 1 gick till domstolsförhandling där jag vann i sak men fick alldeles för lite pengar, 1 gick til KK för motparten och en löste min advokat genom förhandling) och alla har varit otroligt jobbiga och kostsamma, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag själv agerat helt annorlunda idag. Sammanlagt har dessa tvister kostat mitt företag minst 300 kSEK (rättegången tog ca 200 kSEK) i reda advokatkostnader och minst 2 MSEK i förlorade intäkter. Det är tungt för ett bolag med 6 medarbetare, som vi hade då för 8 år sedan när detta hände. Rättvisa stavas "pengar" i de flesta länder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Min egen lärdom av tvister är att se till pengarna och inte försöka få rätt i sak. Ta inte större risker än du kan hantera, sätt gärna en viss riskgräns vad ditt företag orkar hantera mot en kund. Detta är din maximala kreditgräns. Avbryt uppdrag i tid som går över styr, eller du inte får betalt för, har kunden inte betalat senaste fakturan så kan du lika gärna stanna hemma med familjen i stället för att jobba gratis åt en otacksam eller bedräglig kund.
Den kan du ge till dina absolut bästa och säkraste kunder. De kunder som är mindre säkra reducerar du risken genom att: - Fakturera oftare (prova veckovis så blir fakturabeloppen mindre, kan funka) - Korta kredittiden (då tappar du troligen kunden ändå) - Begära förskott på hela eller en del av uppdraget (ganska säkert sätt att tappa kunden) - begära bankgaranti (ganska säkert sätt att slippa kunden) - Inte göra affärer alls med kunden (helt säkert sätt att slippa kunden) De flesta av ovans¨ående åtgärder innebär att du troligen förlorar kunden. Oftast är det enklast att helt avstå från osäkra kunder eller leverantörer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack Conny för att du tog dig tid att förklara samt dela med dig av dina erfarenheter. Får försöka komma fram till en kompromiss. Känns inte som det är värt tiden eller pengarna att gå till advokat och börja hota. Det är som sagt inte värt det just nu iaf...
Jag har även byggt om han sida lite, både design och funktionalitet... Kan jag hota om åtgärder här att allt jobb jag gjort tillhör mig och inte den nya ägaren? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Har du fått betalt för jobbet? Om inte så är normalt allt arbete du lagt ned ditt eget, intill dess full betalning har skett. Om ni inte har avtalat om något annat. Om du vill sälja arbetet vidare till annan beror på om beställaren vill betala för jobbet eller inte. Vill han inte det så är du i princip fri att sälja det till annan, det finns vissa undantag, som om ni har ett sekretessavtal som gäller allt arbete även efter avtalets utgång. Det kan bli lite mer komplicerat då. Detta blir än mer komplext i situationen när beställaren inte betalat fullt ut (dvs när beställaren begått avtalsbrott, dvs inte fullgjort sina åtaganden enligt avtalet). Det är inte självklart att man får sälja egna tjänster vidare om de delvis innehåller information man fått från motparten, av just sekretessskäl. Om du kan få informationen från den nya avtalsparten (frugan i detta fall) så kan du sägas ha fått informationen från den nya avtalsparten (även om det är exakt samma information som från första beställaren) och då är det OK att sälja lösningen till den nya avtalsparten. Man blir snurrig för mindre.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Om du inte får betalt och att han INTE bestrider fordran så kan du gå till kronofogden. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|