FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har tidigare köpt en del domäner och sålt kanske 3 st.
Nu har jag fått ett litet större bud på en domän och tänkte att det var läge nu att deklarera i såfall. Jag har tidigare knappast gått med vinst, så det kanske gränsar till hobbyverksamhet med förlust. Men om det är mer förmånligt att skatta som kapitalvinst är ju det lockande, då jag själv tycker det är gränsfall. Vart exakt går skillnaden mellan kapitalvinst och hobbyverksamhet och näringsverksamhet? Vad är det som kontrolleras vid kapitalvinst? Är det bara vad jag tidigare sålt? Eller också vad jag köpt? Men det sistnämnda kan de väl inte kontrollera? Eller kör de registerkontroll med IIS? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vid en revision kan skattmasen kontrollera allt inom sverige som finns dokumenterat på papper eller i databser (om de kan gissa sig till att infrmationen finns och ungefr var).
Förlust för hobbyverksamhet är ej avdragsgill, ej heller inköpskostnader. Deklarerar du som företagare så är de flesta relevenata kostnader avdragsgilla med några få undantag. Du har även möjlighet att lyfta ingående moms vilket du inte kan i hobbyverksamhet. Du kan även spara förluster under några år (maximalt 6 år) som företag men det får du inte som hobbyverksamhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan inte redovisa det som kapitalvinst. Definiera "större bud" så kan jag ge mer input
![]()
![]() |
Svara |
|
|