FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Fick en förfrågan idag som var knepig men som jag tycker inte ska vara omöjlig att fixa. Ett företag som tillverkar inredning packar dessa på pallar och skickar ut till kund för montering. Idag så står de och försöker att planera hur dessa inredningar ska stå på pallen för att utnyttja utrymmet maximalt samt att alltid ha det tyngsta produkterna i botten. Kan man planera detta bättre så blir det mindre pallar (spara pengar på frakten) samt personalen som placerar dessa på pallen inte behöver fundera så länge på hur man ska göra detta maximalt (sparar arbetstimmar). Vidare så vill man ju ha de tyngsta produkterna längst ner vilket ger mindre risk för fraktskada. (spara pengar där också).
Tanken är att lägga in alla produkter i en databas med storlek och vikt. Matcha dessa mot ordern och där efter få ut en packlista för varje pall där man gärna ser vilken ordning dessa ska stå. Så mina WN-vänner, finns detta idag? Någon som har gjort något liknande? Alla tips och funderingar mottages tacksamt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En så här borde vara en hjälp på vägen:
http://www.cubiscan.com/info/static-system...ubiscan-100.htm Den scannar in både vikt och volym... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har jobbat på/med lager av varierande storlek, och får säga att jag är tveksam till ett sådant system, av lite olika skäl. Det första man bör göra, och som man SKA göra, är ju att i den utsträckning det går, anpassa emballage och förpackningar, och i andra hand även anpassa planeringen av lagerutrymmet, för att underlätta just ut/pallfrakt, vikt och volym bör självklart vara med i lagerhantering i alla fall, inte minst med tanke på maxvikt och volym vid frakt,men problemet hur du ska stapla på pallen löser du ju enklast genom att plocka saker som som ska vara i botten (stora/tunga) först. Flödeshanteriing helt enkelt.
Men utöver det, så vågar jag påstå att ett sådant system kostar mer än det smakar, om man inte har en 100% automatisk packlinje, du har då personal som sköter plock och packning, och där påstår jag att den mänskliga hjärnan och erfarenhet är överlägset, och kostnaden för att utveckla och implementera ett sådant system vida överstiger dom fördelar det ev. kan ge (detta beror självklart på vilka volymer det handlar om och vilken typ av produkter det gäller och sammansättning och variation på ordrar) Det låter för mig helt osannolikt att man skulle kunna rättfärdiga kostnaderna för ett sådant system utifrån den tid det sparar för att dom anställda inte ska behöva tänka så mycket, och för att man får mindre mängder skadat gods, jag tycker det låter som att man behöver gå igenom om dom som jobbar på lagret (och ev. kanske fraktfirman) gör sitt jobb på det sättet man kan kräva av dom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tackar även gummianka för dina tankar. Eftersom den är inredning (möbler som skåp, bänkar etc) så finns de flesta storlekarna redan klara. Dessa förpackas inte i kartonger utan packas tillsammans på en pall med skydd i mellan varandra. Fick ett tips genom en annan kanal som eventuellt ordnar detta. Ska undersöka detta vidare men priset var överkomligt $379. Sparas snabbt in eftersom en del pallar går utomlands. http://www.koona.com/ |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|