FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Är det någon som vet vilket/vilka programmeringsspråk som liknar Flash Actionscript? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
"inget"?
![]() Nej allvarligt talat så kikade jag på Flash för ett tag sedan och det som slog mig då var att hela flash grejen gjorde mig vansinnig eftersom det i princip var en film man jobbade med och inte ett "normalt" (program)flöde. Så nog var det ett lite annorlunda grundtänk som krävdes om man kom från "programmeringsvärlden" istf "flashvärlden". Syntaxen liknade väl till viss del c/java/php om jag inte missminner mig, men syntaxen är å andra sidan en ytterst liten del av vad som gör det lätt att använda ett nytt språk. Syntaxen är skitsamma för en duktig programmerare. Det enda det hänger på är hur lika och/eller enkelt det är att lära sig de klass/funktionsbibliotek som finns i den aktuella miljön. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag sitter mycket med actionscript.. och vilket språk det är mest likt..
om jag grovt delar in programmeringsspråken i 2 grupper då.. Basic och C dvs [basic] if 1=2 then callFunction value1, value2 end if [C] if (1 == 2) { callFunction(value1,value2); } så är Actionscript mest likt C gruppen... men precis som eg0master sa så spelar det ingen roll.. Actionscript är ett eget språk så det enda som egentligen är likt mellan C gruppen och A-S är loop och IF satser.. A-S är time-line och level baserat.. iom. A-S2 (actionscript 2) så blev det lite mer objektorienterat också vilket överlag är rätt uppskattat i webvärlden Om du är logisk och har anlag för programmering så bör du dock kunna hantera Actionscript utan svårigheter - finns dessutom en mycket vältäckande manual i Flash.. Tryck på F1 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|