FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Aftonbladet har börjat att tagga sina artiklar. Med en speciell taggläsare kan man lätt öppna en viss URL i sin webbläsare på sin mobiltelefon
http://www.aftonbladet.se/tagga/article3378172.ab Även Hitta.se har stöd för dessa taggar. Man kan alltså göra en egen tagg och tex lägga på sitt visitkort. Dessutom går det att göra sina egna taggar på denna tjänst: http://beetagg.com/ Det är gratis för icke-kommersiellt bruk. Taggar kan även innehålla logotyper. Här är en exempeltagg som går till Webmasternetwork.se ![]() Vad tycker ni om detta? Smart eller onödigt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Onödigt. Kort och gott.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förstår inte i huvud taget, skall läsa om denna tråden om några timmar och se om jag fattar nått.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varning för missbruk: Man gör en egen tagg till valfri URL och sätter på Aftonbladets logga (eller annan känd sajt). Taggen sätter man upp på lyktstolpar i hela Sverige.
Men alla som taggar bilden hamnar på porrsajt istället för hos Aftonbladet. Kanske ett framtida scenario - om detta blir populärt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Jösses, såhär hopplösa saker har jag inte sett lanseras sedan förra IT-boomen.
Kommer ni förresten ihåg Cuecat, en streckodsläsare som skulle hjälpa folk att hitta länkar till annonser i tidningar, eller Barcode Battler, eller Showview. Att folk aldrig lär sig... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Det är bra att taggar på detta sätter börjar användas, det underlättar för mobilläsning. Men, det är helt idiotiskt att göra om det som redan fungerar.
Datamatrix har funnits ett bra tag, och fungerar i de flesta moderna mobiltelefoner, direkt från början. De kan innehålla en hel del data, tex webblänkar, ljud, telefonnummer etc. Hur säkerheten är kring det vet jag inte, perssonligen är jag tveksam till att "fotografera av" ett ljud från en affish på stan. Men grundidén är bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag bloggade om det här så sent som igår kväll. Personligen tycker jag det är klockrent.
En SEMACODE i slutet av artikeln tar din mobiltelefonläsare snabbt och smidigt till ytterligare information eller en diskussion om artikeln. Det är bryggan mellan offline och online. Däremot att aftonbladet kallar det för "tagg" och "tagga" pissar jag på. Det är så jävla onödigt att förstöra den befintliga syftningen de två orden har just nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Att tekniken kommer komma är det väl inget snack om, det är ett enkelt sätt att få in "stora" mängder "analog" data där tagentbord och liknande tekniker saknas, och det används ju flitigt i annonsering i t.ex. Japan. Sen förstår inte jag heller varför man inte väljer en befintlig teknik såsom Datamatrix där stöd ju finns i tex. alla nyare Nokiatelefoner, men det handlar ju om standarder, jag ska inte uttala mig om om Aftonbladet/Hitta räcker för att lägga grunden för en ny standard, men...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Var det inte H&M som körde Datamatrix i sin julkampanj förra året förresten?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Kan inte annat än att hålla med Anders Larsson, grazzy och ni andra - (även om jag kanske inte samtycker till grazzys ordval), men det här är något som MÅSTE komma - ju förr och mer - desto bättre - "snart en barcode/datametrixläsare i var mans mobil!"
Användningsområdena är ju helt enorma! Det här ÄR enligt mig en stor del av "morgondagens internet" med offlinemarknadsföring med direktlänk till onlineerbjudandet. Nu fattas bara att det integreras med ett säkert betalningssätt via nallen också (jo jag vet att det finns i andra länder sen länge och att Svenska banker är bakåtsträvande när det gäller mobila betalningar, men varför sluta hoppas?) Men sen kan du peka/skanna med nallen och betala varan med ett par knapptryckningar på plats.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|