Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hantering av priser till internationella kunder

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-28, 19:13 #1
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Sitter och gör viss nyutveckling/uppdatering av min webbshop, och i och med det så har jag lite funderingar på hur man ska presentera priset för besökare?

Tidigare så har jag gjort så att man som förstaval när man kommer in på sidan får välja vilken del av världen man kommer från (Sverige/EU/övriga världen). Beroende på det så har jag presenterat priset inklusive/exklusive moms. De svenska och EU-länderna så har jag presenterat med 25% moms, men kunder från andra länder har sett priser utan moms. Detta har inneburit att kunder har sett olika priser beroende på vilket val de har gjort i första steget.

Jag tycker däremot att det inte är någon bra lösning att behöva välja land/region innan man kommer in i shoppen, och jag funderar därför på andra lösningar just nu. En variant är ju att presentera samma pris för alla kunder, och om kunden är från ett icke EU-land så har man alltså ett nettopris som är 25% högre än om det är en Sverige/EU-kund. Specifikationen av hur stor del av totalsumman som är moms kommer då alltså inte förän i bekräftelsen (när man vet vilket land som leveransen ska gå till).

En annan variant är ju av att använda sig av ett GeoIP-skript för att automatiskt läsa ut till vilket land som kunden är ifrån och presentera priser utifrån detta.

Någon som har en bra lösning för detta, eller har några synpunkter på vad ni tycker är bäst sätt att göra det på?

Tilläggas kan ju också göra att de flesta av mina kunder är privatpersoner, men försäljning till företag tackar man ju inte heller nej till...
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017