FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har stött på ett litet problem. Jag har en ganska så stor mysql-databas som jag exporterat från MySQL 4.0.24 på mitt webbhotell till min testserver som kör 5.någonting. Databasen är dumpad och uppackad till en .sql och allt är frid och fröjd så långt.
Jag stöter dock direkt på patrull när jag vill importera den. Anledningen är att det finns en hel del fältnamn som innehåller å, ä och ö. Det är ju iofs heldumt att använda specialtecken i fältnamnen men så långt tänkte jag inte för fem år sedan när den skapades. Jag har lyckats importera/exportera mellan servrar förut och det har gått bra med lite --default-character-set-modifieringar. Då har jag dock bara flyttat mellan mysql 4 till 4. Så fort jag nu försöker importera får jag bara felmeddelanden om fel på SQL-syntaxen direkt när den stöter på ett av dessa fältnamn med svenska tecken i. Problemet är alltså inte att de svenska tecknen konverteras till skumma tecken, utan att MySQL totalvägrar att överhuvudtaget röra fältnamn med svenska tecken i. Finns det någon lösning på detta som inte innebär att döpa om fältnamnen i originaldatabasen (vilket kommer att medföra modifieringar i kilometervis med kod)? Servern jag flyttar från kör latin1 som character set, men --default-character-set=latin1 vid importen löser inga som helst problem. |
||
![]() |
![]() |
|
|