FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag driver www.bensinpriser.nu och har idag blivit bestulen på prisuppgifter som finns på hemsidan. Aftonbladet har gått in på hemsidan och kopierat 21 prisuppgifter och sedan skrivit ner det på en sida (http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true) och börjat sälja prisuppgifterna. Att jag vet att de kommer från mig beror på att de även har angivit en källa längst ner i artikeln. För någon månad sedan så skedde något liknande, då kopierade man även då priser men man angav ingen källa samtidigt som man sålde artikeln. Jag ringde då till reportern som erkände direkt och bad om ursäkt, jag ringde även aftonbladet plus och pratade med någon chef som genast tog bort PLUS-kravet och lade till källa, jag fick även en rättelse i tidningen dagen efter och blev försäkrad om att det inte skulle upprepas. Jag var även extremt tydlig med att vi aldrig kommer att sälja några prisuppgifter eller ge tillstånd för något sådant då hela idén med sidan är att den och uppgifterna skall vara tillgängliga för alla. Då detta har upprepats, visserligen har de angivit källa men likförbannat så har de tagit uppgifter utan och fråga och DESSUTOM säljer till sina besökare så undrar jag vad för åtgärder som kan vidtas? Skall jag skicka en faktura så de kanske lär sig? Hur mycket skall den vara på? Någon åtgärd måste jag ju vidta när de med kort tid igen tar priser och försöker sälja till sina besökare. Vill höra med er innan jag kontaktar Aftonbladet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fakturera, helt klart.
Ett par tusenlappar är småpengar för Aftonbladet, så var inte blyg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett par tusenlappar hur många är det? Hur skall jag gå till väga? Ringa och snacka med deras plus-chef och fråga om vart fakturan skall skickas? Aldrig varit med om något sånt så tar gärna emot så mycket tips som möjligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
4000-5000kr.. Man gör bara inte så, och speciellt inte när dom är såpass stora, så den summan skulle dom betala, och den som skrivit artiklarna kommer att få svida för det han gjort.
Dessa summor är inget, för om du skulle dra detta till rätten skulle du kunna få betydligt mer, så en faktura på denna summan skulle dom betala. om dom inte gör det så drar du det till rätten bara. ![]() Hade nog inte gått efter första gången men eftersom dom upprepat så tror ja det är hållbart. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som sagt var har du ingen som helst rätt att skicka en faktura så den lär de knappast bry sig om. Dessutom tror jag inte du kommer att få igenom något vid en eventuell rättslig tvist då det är information vem som helst kan få tag i. Att skydda generell information är nästintill omöjligt. Internet är tyvärr i mångt och mycket en rejält smutsig bransch där även de stora då och då trampar över gränsen.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Xamda: Jo resonerade precis så och skickade därför ett annorlunda mail till de för några timmar sedan. Istället för att kräva något specifikt så skrev jag bland annat
Citat:
Mailade till Tjänstgörande redaktör, Chefsredaktören och Redaktionellt ansvarig för PLUS kl 16.17 och fortfarande inte fått något svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Även om någon på ett annat forum hävdade att för att det skall tillämpas så måste de kopiera en väldigt stor mängd information från min sida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
CrOwN: Sök på Katalogskydd så har du ett fall här på WN där det blev vinst för en WN-medlem.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|