Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Aftonbladet har stulit bensinpriser från min sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-17, 14:14 #1
Cr0wN Cr0wN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Medlem

Hej,

Jag driver www.bensinpriser.nu och har idag blivit bestulen på prisuppgifter som finns på hemsidan. Aftonbladet har gått in på hemsidan och kopierat 21 prisuppgifter och sedan skrivit ner det på en sida (http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true) och börjat sälja prisuppgifterna. Att jag vet att de kommer från mig beror på att de även har angivit en källa längst ner i artikeln.

För någon månad sedan så skedde något liknande, då kopierade man även då priser men man angav ingen källa samtidigt som man sålde artikeln. Jag ringde då till reportern som erkände direkt och bad om ursäkt, jag ringde även aftonbladet plus och pratade med någon chef som genast tog bort PLUS-kravet och lade till källa, jag fick även en rättelse i tidningen dagen efter och blev försäkrad om att det inte skulle upprepas. Jag var även extremt tydlig med att vi aldrig kommer att sälja några prisuppgifter eller ge tillstånd för något sådant då hela idén med sidan är att den och uppgifterna skall vara tillgängliga för alla.

Då detta har upprepats, visserligen har de angivit källa men likförbannat så har de tagit uppgifter utan och fråga och DESSUTOM säljer till sina besökare så undrar jag vad för åtgärder som kan vidtas?

Skall jag skicka en faktura så de kanske lär sig? Hur mycket skall den vara på? Någon åtgärd måste jag ju vidta när de med kort tid igen tar priser och försöker sälja till sina besökare. Vill höra med er innan jag kontaktar Aftonbladet...
Cr0wN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 14:21 #2
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Fakturera, helt klart.
Ett par tusenlappar är småpengar för Aftonbladet, så var inte blyg.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 14:34 #3
Medlem

Medlem

Ett par tusenlappar hur många är det? Hur skall jag gå till väga? Ringa och snacka med deras plus-chef och fråga om vart fakturan skall skickas? Aldrig varit med om något sånt så tar gärna emot så mycket tips som möjligt.
Oläst 2008-08-17, 14:52 #4
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Reg.datum: Feb 2008
4000-5000kr.. Man gör bara inte så, och speciellt inte när dom är såpass stora, så den summan skulle dom betala, och den som skrivit artiklarna kommer att få svida för det han gjort.

Dessa summor är inget, för om du skulle dra detta till rätten skulle du kunna få betydligt mer, så en faktura på denna summan skulle dom betala. om dom inte gör det så drar du det till rätten bara.

Hade nog inte gått efter första gången men eftersom dom upprepat så tror ja det är hållbart.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 18:11 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Cr0wN@Aug 17 2008, 14:34
Ett par tusenlappar hur många är det? Hur skall jag gå till väga? Ringa och snacka med deras plus-chef och fråga om vart fakturan skall skickas? Aldrig varit med om något sånt så tar gärna emot så mycket tips som möjligt.
Ett par brukar ju vanligtvis betyda två... Dock är det ju helt lönlöst att fakturera eftersom du inte har ingått något avtal med dem så de kommer att strunta fullständigt i din faktura. Du får i ställe tförsöka ta det i en diskussion eller i sämsta falloch komma överens med dem eller köra på rättsligt.
Oläst 2008-08-17, 18:51 #6
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Usch vad jävligt.
Skicka en faktura på 50 000.

klickbar länk
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 18:54 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Som sagt var har du ingen som helst rätt att skicka en faktura så den lär de knappast bry sig om. Dessutom tror jag inte du kommer att få igenom något vid en eventuell rättslig tvist då det är information vem som helst kan få tag i. Att skydda generell information är nästintill omöjligt. Internet är tyvärr i mångt och mycket en rejält smutsig bransch där även de stora då och då trampar över gränsen.
Oläst 2008-08-17, 18:55 #8
Medlem

Medlem

Xamda: Jo resonerade precis så och skickade därför ett annorlunda mail till de för några timmar sedan. Istället för att kräva något specifikt så skrev jag bland annat

Citat:

Då ni nu ca en månad efter förra tillfället återigen tar priser från oss och har med dessa i er PLUS-tjänst och därmed tjänar pengar på vårt och våra besökares arbete så tycker vi det inte är mer än rätt att ni kompenserar oss då vi lika gärna kan gå vidare med detta då vi ser det som mycket allvarligt.
Är dom seriösa så kompenserar dom med något, t.ex. vad de brukar betala för PLUS-artiklar när de köper in från 3:e part alt. bjuder på lite reklamplats på sidan eller skriver en ny liknande artikel som är öppen för alla. Och förmodligen så tar de tag i problemet så det inte upprepas. Får se om jag tar upp det med jurist även, har blivit rekommenderad av flera att göra och även fått lite tips på jurister.

Mailade till Tjänstgörande redaktör, Chefsredaktören och Redaktionellt ansvarig för PLUS kl 16.17 och fortfarande inte fått något svar.
Oläst 2008-08-17, 18:57 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Aug 17 2008, 17:54
Som sagt var har du ingen som helst rätt att skicka en faktura så den lär de knappast bry sig om. Dessutom tror jag inte du kommer att få igenom något vid en eventuell rättslig tvist då det är information vem som helst kan få tag i. Att skydda generell information är nästintill omöjligt. Internet är tyvärr i mångt och mycket en rejält smutsig bransch där även de stora då och då trampar över gränsen.
Som jag har uppfattat det så bör katalogskyddet tillämpas i upphovsrättslagen på detta? http://susning.nu/Katalogskydd

Även om någon på ett annat forum hävdade att för att det skall tillämpas så måste de kopiera en väldigt stor mängd information från min sida.
Oläst 2008-08-17, 19:07 #10
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
CrOwN: Sök på Katalogskydd så har du ett fall här på WN där det blev vinst för en WN-medlem.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017