Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell vs. dediicated/managed server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-03, 09:22 #1
imag imag är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Nykomling

Hej!

Jag behöver er hjälp

Vi håller på och ska snart lansera en webbtjänst men vi vet inte om vi klarar oss med ett webbhotell eller om vi behöver en managed server/VPS redan från början.

Vi kommer att via vår site tillhandahålla våra betalande kunders tjänster till sitens besökare. Vi siktar på att på ett års sikt ha ca 4.000 betalande kunder och kanske ha 1000-10 000 unika besökar per dag på siten. Våra betalande kunder kommer kanske underhålla sitt konto max ett par gånger om året.

Vi kommer ha ca 100 betalande kunder vid lanseringen och de kommer att kunna tillhandahålla dokument, ljud- och filmklipp samt bilder via sina sidor på vår site. Kunderna kommer själva redigera/ladda upp sitt innehåll till siten medan vi kommer granska det som läggs till. Från början kommer nog inte speciellt mycket ljud- och filmklipp ligga uppe. Vi har tänkt använda oss av ffmpeg för att konvertera uppladdade filmer till flash för att minska utrymmesutnyttjandet och bandbredden.

Siten är baserad på php, mysql och lite javascripts.

Det kommer finnas ett 20-tal domäner kopplade till siten baserade på vilken typ av kund som besökaren eftersöker.

Frågan är nu om det räcker att starta med ett webbhotell och sedan migrera till en managed server när så behövs eller om vi måste börja med en managed från början? Det är ju även en ekonomisk fråga då man vill se att det går bra innan man drar på sig allt för stora kostnader.

Vi har valt ut ett antal aktörer som vi kan tänka oss gå med men från dem får vi lite olika svar. Vissa hävdar att vi klarar oss med ett webbhotell till att börja med medan vissa hävdar att vi måste ha en dedikerad server från början. Men det kanske bara är säljsnack. Eftersom vi får olika budskap från olika leverantörer tänkte vi att det vore bättre att fråga lite mera oberoende experter dvs detta forumet.

Tacksam för all input vi kan få i denna frågan.

mvh

/imag
imag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-03, 10:25 #2
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Om det inte finns några tekniska begränsningar för ett webbhotell så skulle jag nog börja med det. Med tekniska begränsningar menar jag om ni har konstiga script, har ändrat php.ini eller andra saker på ett sådant sätt att det helt enkelt inte går att köra på ett webbhotell.

Trafiken du pratar om är väldigt liten. Det enda som kanske skulle vara problem är bandbredden, eller utnyttjandet snarare. Du kanske måste hitta ett paket som tillåter mycket trafik om det är mycket video/ljud.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-03, 21:08 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Ett klart intressant projekt ni har, jag tycker det ger dåligt förtroende generellt om ni ligger på ett webbhotell (själv skulle jag aldrig anlita er om jag visste att ni låg på ett webbhotell ) samt om ni kan lite om Linux/Serverteknik så tycker jag ni bör ta en VPS hos tex. glesys.se
Om ni är osäkra på vps:er kan ni säkert hitta någon här på wn som kan hjälpa er för ett rimligt pris att komma igång och sätta upp grunden på VPS:en.
Men generellt är ju en VPS med en installerad kontrollpanel rätt okomplicerad.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-05, 21:38 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by danielos@Sep 3 2008, 21:08
Ett klart intressant projekt ni har, jag tycker det ger dåligt förtroende generellt om ni ligger på ett webbhotell (själv skulle jag aldrig anlita er om jag visste att ni låg på ett webbhotell )
Var du seriös nu? Mycket korkat har jag hört men det där förstod jag inte alls resonemanget bakom.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-05, 22:26 #5
Danieloss avatar

Danieloss avatar

studiox, de flesta webbhotell kan stänga ditt webbkonto om du drar för mycket resurser eller bandbredd, sen står man där med lång näsa. Att anlita själv ett webbhotell går ju bra, men att anlita någon som i sin tur anlitar ett webbhotell är liksom ett led för mycket. Må jag tänka konstigt men jag står för denna åsikt.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 14:43 #6
Nykomling

Nykomling

danielos jag tror jag förstår hur du tänker.

Vi som utvecklar tjänsten är delägare i det företag som ska lansera webbtjänsten och vi har diskuterat detta mycket fram och tillbaka mellan alla delägarna. De betalande kunder som kommer betala för tjänsten kan oftast inget om detta så de kommer inte ställa några dylika krav. Dock så har vi ju så klart själva krav på att/hur det ska fungera och det är därför som vi inte gått på webbhotell direkt utan vill ta ett vettigt beslut från början.

Som alla andra som startar ett företag så vill vi naturligtvis hålla nere på startkostnaderna så därför funderade vi på att starta med ett webbhotell för att senare när vi har kanske 100-200 betalande kunder (beräknat bli under 2009) gå över till en dedikerad (managed) server. På så sätt får vi en liten billigare uppstart av företaget och vi kan se hur det gåt innan vi spenderar allt för mycket pengar.

/imag
imag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 14:53 #7
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
VPS löser era problem. Ni får full access till operativsystemet samtidigt som ni relativt enkelt i framtiden kan kopiera era filer till en egen dedikerad server. Webbhotell är nog inte aktuellt om ni vill göra mer avancerade saker mot skalet (det är ett helsike att debugga utan möjligheter att få en prompt om inte annat).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 16:18 #8
Drogbas avatar
Drogba Drogba är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Drogba Drogba är inte uppkopplad
Nykomling
Drogbas avatar

Reg.datum: Oct 2007
Har jag förstått rätt så ska era kunder ladda upp video filer som konventeras med FFmpeg till fla videoklipp, då behöver servern ha stöd för: FFmpeg-PHP, Mplayer + Mencoder, flv2tool + GD Library.

Jag tror inte inte det finns någon svensk webbhotell (shared hosting) som har dessa PHP moduler installerade eller låter dig installera såna PHP script.

Mitt råd är att hosta på ett VPS server med stöd eller förinstallerde moduler för FFmpeg.
Drogba är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 01:37 #9
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Jag förstår inte riktigt den snabba hänvisningen till VPS-tjänster. Jag har testat några svenska leverantörer och fann att de var klart underkonfigurerade. Grejen är ju också att man som kund inte riktigt vet hur många VPS som de klämmer in på en fysisk server... Är det inte så att det ofta är ett bättre alternativ att köpa en något begagnad server och sedan hyra rackutrymme om man ska gå igång på allvar?
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 01:48 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
VPS är inte alltid så bra val om man vet att man behöver mycket CPU, men beror lite på vad man kan se som rimligt.

Har kunder som ligger på 2-3Ghz användning på sin VPS, och det tycker jag är lite väl mycket. Det fungerar inte i längden.

Man får ju ändå räkna med att det är delad, dock så kostar inte dual eller quadcore så mycket alls så att få en dedikerad server är rätt billigt med mycket cpu.

Så ska man köra massa FFmpeg och liknande så kör dedikerad server direkt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017