FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hejsan. Är riktigt sugen på att skaffa mig MC körkort. Är det någon här som har tagit ett sådant? Vad kostade det för dig? Är det samma teori som för bil, hur går uppkörningen till?
Tack ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja, det var skitdyrt för jag sög o hade inte ens suttit på en moppe tidigare. Kostar väl mellan 5-20k beroende på hur bra man är. Precis som med bil alltså. Skillnaden är att det är lite svårare att övningsköra med hojj om man inte har en egen eller nån att låna av. Samt att man måste hitta någon som haft kortet i 5 år att köra med.
Samma teori i princip med lite specialgrejs för MC. Uppkörningen kan du läsa om i detalj på http://www.vv.se Bara ta det, finns inget bättre än att köra mc! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hehe ok. Hade en moped för ett par år sen, rätt duktig måste jag själv säga. Håller på med körkort för bil just nu så skulle vara skönt att slippa läsa teorin igen om den är likadan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tog det för några år sen, gick på typ 6k. Jag slapp dock teorin eftersom jag hade kort för lätt MC sen tidigare
![]() Hade inte suttit på en hoj på många år, så det behövdes 6 dubbellektioner. Uppkörningen var rätt så enkel... man kör sin hoj med killen från vv på en hoj bakom med radiokontakt: sväng nästa höger, kör mot sollentuna etc. Det är viktigt att köra om fordon som inte håller tillåten hastighet på motorväg, så att de inte får för sig att man är rädd. Innan man får åka ut i trafiken måste man klara manöverprovet på bana, men jag tror att de tagit bort garagevändningen nu. Den är lite trickig omman inte har övat på den hojman kör upp med. Även vippbrädan tror jag de skippat. Man ska inte underskatta manöverbanan, särskilt den där slalombanan med inbromsning på tid ska man öva på innan. Använd bakbromsen väldigt sparsamt: Det är tydligen ok att att bakhjulet åker upp i luften, bara det inte slutar snurra. Har hört att många privatister inte har övat på manöverbanan, och klarar den inte på uppkörnignen. Sen får de inte ens åka ut i trafiken på "den riktiga" delen av uppkörningen.... Håller med ztream - bara att ta! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
De här manöverövningarna ni pratar om, är det dom här?
http://www.mcannonser.nu/mc-korkort/4-mc-k...ort-uppkorning/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Uppkörningen kostar 1500kr och sedan tillkommer lite avgifter för körkortstillstånd och körkortet. Det är inte samma teori som för bil. Visst är det en del frågor som är likadana som på b-kortet, men i stora drag handlar det mer om riskmedvetenhet. På uppkörningen började jag med att göra en säkerhetskontroll. Sedan började jag med att köra lågfartsbanan. Det finns två olika lågfartsbanor och man kan börja från två olika håll. Det är gubben från VV som bestämmer vilket. I lågfartsbanan gäller det att köra mellan konor i gånghastighet, sedan runda den sista konan och samma sak tillbaks.. Man ska alltså inte köra för långsamt, eller för fort. Jag fick köra banan när konorna står på rad. I Manöverbanan börjar du med att gasa upp till 50km/h minst och sedan ska man veja mellan konor enligt bilden i länken. Det gäller att hålla jämna 50 genom hela banan till den näst sista konan, för att där vända runt den sista konan med fart. Sedan kör man tillbaka mellan konorna samtidigt som man accar upp till 50. sedan gör man en hård men kontrollerad inbromsning mellan de 4 konorna som står på rad. Alla konorna ska stå upp när man är klar ![]() Bromstestet i 70 och 90 handlar bara om att göra hårda men kontrollerade inbromsningar.Då är det viktigt att visa att man använder både fram och bakbroms. Det gäller alltså inte att stanna på kortast möjliga sträcka ![]() Har man klarat alla moment hittils så får man sedan köra i trafiken. Då är det 30-50 minuter körning som gäller. Jag körde upp i västerås och där hittar jag inget alls ![]() Fick köra motorväg, rondeller, köra efter skyltar, stadskörning, enkelriktat, landsväg och skära kurvor, osv.. Inne i Västerås gällde det att vara väldigt uppmärksam eftersom att det är mkt cykelbanor,trafikljus, människor i rörelse osv. Kör man lugnt och kontrollerat, vrider på huvudet och har bra koll bakåt så bör det inte vara några problemet alls! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kricko i vilken körskola kunde du få intensiv för 7800? och hur lång var den?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Nu verkar det ha hänt något med deras sida men det var därigenom jag bokade. Körde onsdag-fredag med uppkörning på fredagen. Totalt tror jag att jag övningskörde i 10-11 timmar under dessa dagar. Då tränade jag på alla moment inför uppkörningen. I priset ingår boende i en studentlägenhet tillsammans med annat folk som också är där och tar körkort ![]() Annars går det nog att gå kursen billigare om man ordnar eller har annat boende. Christer som jag hade som handledare var hur bra som helst! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Skoj med mc-kort
![]() Jag betalade 6-7k för mitt, då hade jag kört en del moppe och cross innan. Lånade min farbror gamla hoj och övningskörde med också, tror jag tjänade in nån tusenlapp där. Det är nog både för- och nackdelar att ta mc-kort samtidigt som bil, teorin sitter färskt i minnet samtidigt som man inte fått in någon riktig körvana än. Med risk för egenreklam(ämnet var så passande B)), här finns mer info vad folk betalat för sina mc-kort och vilka regler som gäller för övningskörning |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Bokningssidan korkortsexpress.se har stängt ned. Man kommer istället till STR:s söksida.
Vilken trafikskola var det som höll i kursen du gick? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|