Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konkurrera med indier- arvode?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-07, 16:53 #1
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2006
Flitig postare
Simonees avatar

Många Svenska företag vill veta hur mycket jag tar i timmen när jag ska utföra ett projekt inom programmering (.NET), men eftersom jag jobbar på distans (jag bor utomlands) så jämför de mig med indiska programmerare. Hur mycket tar indiska programmerare eller rättare sagt hur mycket ska jag ta betalt? Är 200 SEK lagom?
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 16:54 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
1 dollar i timmen kan du få indiska kodare att jobba för så det kan du nog inte konkurrera med
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 16:59 #3
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Originally posted by Davve@Aug 7 2008, 16:54
1 dollar i timmen kan du få indiska kodare att jobba för så det kan du nog inte konkurrera med
Och hur duktig är personen som tar 1 dollar? De som har velat programmerar något i Indien och fått tag på någon duktig vet att dom inte kostar 1 dollar/timme
Oläst 2008-08-07, 17:04 #4
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Heltidsanställd för ca en 500dollar i månaden
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 17:05 #5
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Citat:
Ursprungligen postat av Davve

Och hur duktig är personen som tar 1 dollar? De som har velat programmerar något i Indien och fått tag på någon duktig vet att dom inte kostar 1 dollar/timme
Och hur duktig är du för 200 kr? Nää, men allvarligt talat så finns det ett helt spektrum frpn kanske $1, men snarare vanligt med $5-15 och även de som arbetar för småpenga kan vara duktiga.

Det är som med dagsns forskning. Där det endast behövs dator, någom mjukvara och en smart person som har läst lite matte, programmering och har känsla för design finns det en stor arbetskraft som gör saker billigare och det behöver inte vara sämre jobb - oftast är det inte det.

Kom ihåg att prisnivån inte alltid återspeglar personens kompetens, utan väldigt ofta levnads- och kostandsnivån i landet personen befinner sig i.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 17:07 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Davve@Aug 7 2008, 16:54
Det skulle jag vilja se... Det finns inga indier som jobbar för en dollar i timmen längre, allra minst en programmerare.

Simon - du skall ju ta de som du känner att du kan leva på, plus den vinst du vill ha.

Om det är duktiga .NET-programmeringskunskaper så är det ju värt mycket, var du än är i världen, men du vill ju förstås hamna rätt i konkurrensen...
Oläst 2008-08-07, 17:08 #7
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Även om indiska programmerare är billiga låter det svårt att konkurrera mot de 200 kr i timmen du kan erbjuda. Det är ju väldigt lågt.

Företag som planerar att anställa "indiskt" måste även räkna på kostnader som uppstår på grund av eventuella språkliga och kulturella barriärer. Beroende på storleken hos de företag du är i kontakt med är väl deras erfarenhet av detta olika. Troligtvis lär de sig med tiden.

Exempelvis går en del företag via en mellanhand, som till viss del löser problem med kontakter och språk. Den här mellanhanden tar då också en del betalt.

Edit: Wow, här verkade det gå fort att få svar.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 17:16 #8
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Originally posted by Charlie@Aug 7 2008, 17:08

Edit: Wow, här verkade det gå fort att få svar.

Eller hur!

Jo att konkurrera med Indier är kanske inte det smartast, men företagen kanske ser vissa fördelar med att anlita mig? Språket, att jag då och då besöker min arbetsgivare etc?

EDIT: Jag har räknat med att jag behöver få in ca 200 Sek/timmen för att det ska kunna gå runt. I Sverige kostar väl en systemutvecklare allt från 500 Sek och upp mot 1500 Sek i timmen.
Oläst 2008-08-07, 17:37 #9
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Läget i Indien är enligt mina källor i landet så att på många håll klarar man att försörja sin familj på $300 i månaden. En indier behöver alltså inte tjäna så mycket för att klara sig, och då handlar det inte om att kunna köpa en ny TV var sjätte månad.

En kodare i Indien kostar enligt egna erfarenheter från ca $500 för en heltidsanställd i månaden, precis som nämnt ovan men det finns både billigare och mycket mycket dyrare. Mycket har att göra med deras organisation och styrka med mankraft osv.

Men är det verkligen ett så stort problem? Är det så pass många kunder som gör denna jämförelse? Det kanske är fel målgrupp då riktar dig till snarare. Som kanske har för stor insikt i outsourcingbranschen.

Det du ska göra är att pusha fram dina födelar som nämns med språket och att du har möjlighet att besöka kund på plats. Jämför de dig med en Indier så är det nog lika bra att lägga ned det prospektet.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 17:42 #10
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Originally posted by Andreas Bard@Aug 7 2008, 17:37

TEXT
Klokt sagt, vänder jag mig till de företag som redan anlitar indier så har jag helt enkelt valt fel kundsegment.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017