FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Sitter i Vietnam och ska dra igång en webbshop där jag säljer tshirtar (ja, jag med). problemet är att internationella fraktpriser för individuella plagg skulle bli ett skämt här. Därmed undrar vart jag ska skicka i bulk för att därifrån skickas indivduellt, någon bra ide? (huvudmarknader blir väl norra europa, usa och japan)
Mvh Palm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Gör du inköpen eller produktionen i Vietnamn? I så fall skulle jag avråda dig från att vara detaljist i andra länder. Ta istället rollen som producent/Tillverkare och skaffa kontakter med importörer/Grossister i andra länder och sälj i bulk till dem.
Finns inte en sportslig att få ekonomi i affärsupplägget annars. Gör inga affärer under 1000 USD. Väljer du att sälja till grossister så har du mycket lättare att hitta dina kunder, de finns lätt tillgängliga via officiella adresskällor, blir betydligt billigare i marknadsföring, du slipper ha en webbshop som riktar sig till privatpersoner utan kan ha en som grossisterna lätta kan lägga sina beställningar i, alternativt ta emot beställningar per email. Planera logistiken väl och se till att ha hög kvalitet på leveranserna så kan du nog hitta intressanta grossister att göra affär med. Glöm inte att skriva en ordentlig affärsplan (se exempelvis http://www.smartplan.se). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kommer sköta inköp och tryck i Vietnam, och självklart vill jag sälja direkt i bulk men jag vill även komplettera med sälj till end user. Det måste gå att lösa på något vänster. Detta är en ren hobbyverksamhet på fritiden men jag tänkte ju ändå tjäna pengar på det hela. Sedan sitter jag i styrelsen för ett webmarknadsförings företag och har bra deals på att ta betalt med kontokort på gång så både vägarna är ett måste. Det är ju många som säljer direkt så det måste gå även för mig. Får klura vidare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det så att du att kunderna anpassar sitt tryck och flera tshirtar därmed inte ser likadana ut så kan du sluta läsa här för då hamnar mitt förslag i soppkorgen.
Mitt förslag är amazon fullfillment. Du skickar dina tshirtar till ett av amazons lager. Du betalar en lagerkostnad och en (låg) fraktavgift för varje produkt du säljer. De är välkända för god logistik, finns både inom EUs och USAs gränser vilket antagligen förenklar importen. Vill du sen kan du ju passa på och sälja dina tshirtar på amazon också... Finns flera stora fullfillment företag där ute så om jag förstått din fråga rätt och det verkar intressant så sök på google and you will find. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar, aldrig hört termen fulfillment företag förut, är ny på det här med internationell logistik. I will google. Trycken kommer inte anpassas av kunder utan jag säljer helt färdig produkter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Du ska nog inte skicka en bulk utan till flera om din marknad är norra europa, Japan och USA vilket är väldigt utspritt. Troligtvis bättre om du då använder dig av exempelvis 3 olika lagerplatser då du måste spara in på frakten.
Mitt råd är att börja med en marknad och arbeta dig därifrån. Behöver du lagerplats och hjälp med logistik i Sverige hjälper vi gärna till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Webgistix verkar lovande, har bett om quotation från dom. Jao en marknad kan ju vara en start men det bästa skulle vara om det fanns ett fulfillment nätverk som löser tre platser. Sverige är väldigt nedprioriterat för tillfället men tack för svaret.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|