Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SQL Server 2005 Express

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-22, 19:13 #1
Iskariot Iskariot är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Nykomling

Hej,

Jag har funderingar på att flytta en webbtjänst från webbhotell (med delad SQL Server 2005) till en VPS-lösning, och då ha en egen separat databasserver. Det jag funderar över är hur väl Express-editionen av SQL Server fungerar för webbtjänster. Jag har läst in mig på de begränsningar som Express innebär jämfört med övriga versioner:

- Max 4GB storlek per databas
- Kan utnyttja max 1GB minne
- Kan använda max 1 processor

Sedan saknar den givetvis många övriga "high-end"-funktioner, men dessa är jag inte i behov av just nu. I det stora hela, med databasmotorn och dylikt, sägs det vara en komplett version av SQL Server. Det jag undrar är om någon här har erfarenhet av just Express-varianten, och användande på en webbtjänst med någorlunda hög trafik?

Jag har försökt att söka mig fram både i forum och på Google, men hittar inte mycket. Jag är tacksam för all hjälp som kan fås!
Iskariot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-22, 23:41 #2
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Det finns väl också en begränsning på antalet samtidiga databasanslutningar om jag inte missminner mig? Beroende på vad vältrafikerad betyder och hur många anslutningar ditt system upprättar, kan du nog stöta på det problemet.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-23, 00:21 #3
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Jag hade nog kört på en Enterprise Edition om jag nu skulle kört mssql. Om du nu inte har råd med en laglig vet du säkert vart du kan hitta en version gratis.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-23, 01:14 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by crazzy@Nov 23 2008, 01:21
Jag hade nog kört på en Enterprise Edition om jag nu skulle kört mssql. Om du nu inte har råd med en laglig vet du säkert vart du kan hitta en version gratis.
Det var ingen liten overkill...

Kan kanske priset också vara en anledning till valet av Express? Att uppmana någon till piratkopiering är ju också säkert vad man sitter och hoppas på när man vill ha råd...
Oläst 2008-11-23, 10:03 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Det finns väl också en begränsning på antalet samtidiga databasanslutningar om jag inte missminner mig?

Jag hade inte läst något om detta tidigare, men vid en sökning på det hittade jag http://blogs.msdn.com/euanga/archive...09/545576.aspx där det förklaras att begränsningen på samtida anslutningar tagits bort i Express, jämfört med tidigare MSDN-versioner. Så det borde inte vara något problem.

Citat:
Originally posted by -Xamda@Nov 23 2008, 01:14
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Det var ingen liten overkill...
Kan kanske priset också vara en anledning till valet av Express? Att uppmana någon till piratkopiering är ju också säkert vad man sitter och hoppas på när man vill ha råd...
Ja precis, olagliga kopior är inte intressant. Hålla nere kostnader på ett lagligt sätt är det jag är ute efter, samt att få information rent allmänt om någon faktiskt har erfarenhet av SQL Express för webbtjänster i något annat än test/utveckling.
Oläst 2008-11-23, 13:48 #6
AndreasB AndreasB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Medlem

Vad jag vet så är det inga fler begränsningar än de hårdvarubegränsningarna du skrev först, dvs:
- Max 4GB per databas
- Kan utnyttja max 1GB internminne
- Kan använda max en fysisk processor. Om denna processor har flera kärnor, t.ex. fyra så körs dock fyra processer igång och används av SQL Express. (Detta gäller iaf SQL 2005 Express Edition)

Några begränsningar på samtida anslutningar finns inte.

Jag använder SQL 2005 Express på Resejournalen.se och det fungerar bra. Det jag saknar är bra maintenance planer för backup mm som man har i skarpa versionen men det har jag löst genom att skripta backup-jobben för hand istället.
AndreasB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-25, 10:45 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by AndreasB@Nov 23 2008, 13:48
Jag använder SQL 2005 Express på Resejournalen.se och det fungerar bra. Det jag saknar är bra maintenance planer för backup mm som man har i skarpa versionen men det har jag löst genom att skripta backup-jobben för hand istället.
OK, tack för exemplet, intressant som sagt att se siter som faktiskt kör med Express. Och backup kan man ju som du skriver ordna på egen hand. Om du vill dela med dig vore det intressant att veta hur många besökare din site har per dag, och hur det påverkar lasten på servern (t.ex. minnesåtgång för SQL Express). När man surfar runt känns sidan snabb i responstiden, även vid breda sökningar.

Finns det fler här som använder SQL Express, eller har erfarenhet av det?
Oläst 2008-11-25, 14:30 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Ja det finns (tyvärr) i vår miljö. Problemet är som AndreasB säger att maintenance plans inte finns. Det saknar lite andra pryttlar med men ingen som en singelserverinstallation bör ha någon nytta av ändå.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-26, 12:00 #9
Medlem

Medlem

Det är nog just antalet besökare som gör att Express fungerar på Resejournalen. Vi har dessvärre inte så många. Vi ligger på runt 1100 - 1200 unika besökare och 5-6000 sidvisningar per vecka.

Belastning har därför inte varit några problem.
AndreasB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017