FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har en idé som jag tror rätt mycket på, dock vet jag inte hur "bra" den är eftersom jag inte är så insatt i branschen. Det gäller privatpersoner som är intresserade av antika prylar. Jag ser till att allt det tekniska fungerar (webb, databas). Söker samarbetspartner som är intresserad av antikviteter och dylikt (kanske driver en webbplats inom området?).
Hör av dig om det låter intressant, så kan jag berätta mer detaljerat om idén. /David |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du har redan börjat med att söka ytterligare kompetenser (när din egen brister) vilket är bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mindes att det finns en online site http://www.smartplan.se som är gratis där du kan skriva din egen affärsplan med hjälp av en guide. Jag har använt den själv för en affärsplan jag skrev ganska nyligen 2007-2008 och tycker den är helt OK om man vill ha hjälp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Däremot får man aldrig något napp med detta upplägget.
Det är lite som att sälja en bil och säga: "Ge mig dina pengar för jag behöver dem" istället för att säga: "Jag har världens grymmaste bil, den går i 250km/h, har AC, varit ägd av Zlatan han själv och är antagligen världens bästa deal. Brudarna kommer bli som tokiga när du kör omkring i denna fräscha bil och du kommer antagligen även få löneökning när chefen ser skönheten! Köper du den nu får du även med en årsförbrukning wunderbaums." När man söker samarbetspartners ska man utgå ifrån vad DE tjänar på samarbetet, inte vad du behöver. Det fungerar aldrig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Vitsen var att hitta någon intresserad av denna bransch, och sen diskutera fram ett samarbete. Jag har skrivit ihop en simpel affärsplan. Om någon kan stå för marknadsföring och försäljning så delar vi 50/50. Själv står jag för all utveckling. Hör av dig om du vill se affärsplanen och tror på intresset för antikviteter.
Mail föredras, david . tuvin at gmail.com |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Alla som har affärsidéer borde skriva affärplan tycker jag..... !!!!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
/David |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vitesbeloppet bör vara så högt att motparten helt enkelt aldrig kommer på tanken att sno din idé eller att föra den vidare. Om du bedömer din idé generera ett förädlingsvärde på 400 000 SEK per år i de närmaste 5 åren (ca 2 Mkr) så bör din vitesklausul vara på minst 4-6 Mkr. Fördelen med Vitesklausul jämfört med skadestånd är att ett skadestånd måste du bevisa att du lidit skada över huvud taget och dessutom en skada motsvarande det belopp du begär, medan ett vite är ett i förväg fastställt belopp och en fastställd "brotts"-handling. Då är det enklare att kräva ersättning genom att endast behöva bevisa att den handlingen har hänt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|