Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söker samarbetspartner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-27, 20:20 #1
droils avatar
droil droil är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem
droils avatar

Jag har en idé som jag tror rätt mycket på, dock vet jag inte hur "bra" den är eftersom jag inte är så insatt i branschen. Det gäller privatpersoner som är intresserade av antika prylar. Jag ser till att allt det tekniska fungerar (webb, databas). Söker samarbetspartner som är intresserad av antikviteter och dylikt (kanske driver en webbplats inom området?).

Hör av dig om det låter intressant, så kan jag berätta mer detaljerat om idén.

/David
droil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 01:03 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by droil@Jul 27 2008, 20:20
Jag har en idé som jag tror rätt mycket på, dock vet jag inte hur "bra" den är eftersom jag inte är så insatt i branschen. Det gäller privatpersoner som är intresserade av antika prylar. Jag ser till att allt det tekniska fungerar (webb, databas). Söker samarbetspartner som är intresserad av antikviteter och dylikt (kanske driver en webbplats inom området?).

Hör av dig om det låter intressant, så kan jag berätta mer detaljerat om idén.

/David
Börja med att skriva en affärsplan så uppenbarar sig bristerna i idén ganska snart. När man upptäckt bristerna så är de lättare att åtgärda.

Du har redan börjat med att söka ytterligare kompetenser (när din egen brister) vilket är bra.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 02:20 #3

Mindes att det finns en online site http://www.smartplan.se som är gratis där du kan skriva din egen affärsplan med hjälp av en guide. Jag har använt den själv för en affärsplan jag skrev ganska nyligen 2007-2008 och tycker den är helt OK om man vill ha hjälp.
Oläst 2008-07-30, 07:40 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Däremot får man aldrig något napp med detta upplägget.

Det är lite som att sälja en bil och säga:

"Ge mig dina pengar för jag behöver dem"

istället för att säga:

"Jag har världens grymmaste bil, den går i 250km/h, har AC, varit ägd av Zlatan han själv och är antagligen världens bästa deal. Brudarna kommer bli som tokiga när du kör omkring i denna fräscha bil och du kommer antagligen även få löneökning när chefen ser skönheten! Köper du den nu får du även med en årsförbrukning wunderbaums."

När man söker samarbetspartners ska man utgå ifrån vad DE tjänar på samarbetet, inte vad du behöver. Det fungerar aldrig.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 00:15 #5
jacobjs jacobjs är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
jacobjs jacobjs är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Originally posted by ztream@Jul 30 2008, 07:40
Ge mig dina pengar för jag behöver dem
istället för att säga:
Jag har världens grymmaste bil, den går i 250km/h, har AC, varit ägd av Zlatan han själv och är antagligen världens bästa deal. Brudarna kommer bli som tokiga när du kör omkring i denna fräscha bil och du kommer antagligen även få löneökning när chefen ser skönheten Köper du den nu får du även med en årsförbrukning wunderbaums.
När man söker samarbetspartners ska man utgå ifrån vad DE tjänar på samarbetet, inte vad du behöver. Det fungerar aldrig.
Men är det inte det som TS vill berätta över PM?
jacobjs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 02:37 #6

Citat:
Ursprungligen postat av jacobjs
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Ge mig dina pengar för jag behöver dem
istället för att säga:
Jag har världens grymmaste bil, den går i 250km/h, har AC, varit ägd av Zlatan han själv och är antagligen världens bästa deal. Brudarna kommer bli som tokiga när du kör omkring i denna fräscha bil och du kommer antagligen även få löneökning när chefen ser skönheten Köper du den nu får du även med en årsförbrukning wunderbaums.

Men är det inte det som TS vill berätta över PM?
Vad ztream menar är att ingen kommer att skicka ett PM på den infon.....
Oläst 2008-07-31, 10:41 #7
droils avatar
Medlem

Medlem
droils avatar

Vitsen var att hitta någon intresserad av denna bransch, och sen diskutera fram ett samarbete. Jag har skrivit ihop en simpel affärsplan. Om någon kan stå för marknadsföring och försäljning så delar vi 50/50. Själv står jag för all utveckling. Hör av dig om du vill se affärsplanen och tror på intresset för antikviteter.

Mail föredras, david . tuvin at gmail.com
Oläst 2008-07-31, 18:15 #8

Citat:
Originally posted by droil@Jul 31 2008, 10:41
Vitsen var att hitta någon intresserad av denna bransch, och sen diskutera fram ett samarbete. Jag har skrivit ihop en simpel affärsplan. Om någon kan stå för marknadsföring och försäljning så delar vi 50/50. Själv står jag för all utveckling. Hör av dig om du vill se affärsplanen och tror på intresset för antikviteter.

Såja, nu börjar det likna nåt, affärsplan är BRA!!!!

Alla som har affärsidéer borde skriva affärplan tycker jag..... !!!!!
Oläst 2008-07-31, 19:03 #9
droils avatar
Medlem

Medlem
droils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av droil

Följfrågan till detta blir, hur visar man affärsplanen för någon online samtidigt som man kan garantera sekretess genom något avtal? Kan en sekretessöverrenskommelse över mail ses som ett sekretessavtal?

/David
Oläst 2008-07-31, 19:18 #10

Citat:
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Jul 31 2008, 18:15
Citat:

Följfrågan till detta blir, hur visar man affärsplanen för någon online samtidigt som man kan garantera sekretess genom något avtal? Kan en sekretessöverrenskommelse över mail ses som ett sekretessavtal?

/David
Det är ju som bekant en bevisfråga, jag skulle nog rekommendera att du behandlar sekretessavtelet separat genom att skicka det över snigelposten så att båda parter har ett undertecknat orginal INNAN du skickar över själva affärsplanen, se till att sekretessavtalet innehåller en vitesklausul som utlöses om motparten avslöjar någon del av affärsplanen till annan part, eller "snor" idén och gör något eget av den.

Vitesbeloppet bör vara så högt att motparten helt enkelt aldrig kommer på tanken att sno din idé eller att föra den vidare. Om du bedömer din idé generera ett förädlingsvärde på 400 000 SEK per år i de närmaste 5 åren (ca 2 Mkr) så bör din vitesklausul vara på minst 4-6 Mkr.

Fördelen med Vitesklausul jämfört med skadestånd är att ett skadestånd måste du bevisa att du lidit skada över huvud taget och dessutom en skada motsvarande det belopp du begär, medan ett vite är ett i förväg fastställt belopp och en fastställd "brotts"-handling. Då är det enklare att kräva ersättning genom att endast behöva bevisa att den handlingen har hänt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017