FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Någon mer än jag som får certifikatfel när man går in på Gmail?
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
nope
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Samma sak händer nu när jag går in på Hotmail, vad kan felet ligga?
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
I din webbläsare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Guest
|
Jag tycker Firefox 3 brukar varna för det titt som tätt. Är det Fx 3 du använder?
Edit: Typo |
||
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du klockan i datorn inställd felaktigt så kan ju certifikaten ha passerat och du får en varning, typ om du har datorn på 2010. Jag har för mig att det blir så.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Kör med Internet Explorer 7 och klockan samt datumet är korrekt.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad står det i certifikatet du får då? Vem är det utställt på? Vem är utfärdaren? Vad har certifikatet för fingeravtryck (MD5/SHA1) och serienummer?
Det är ju faktiskt möjligt att du är utsatt för någon form av man-i-mitten-attack, dvs att någon avlyssnar din trafik och därför har ett felaktigt certifikat. Eller så kör du någon form av proxy som automatiskt skickar sitt eget certifikat (i båda fallen får man samma symptom, och båda fallen är egentligen lika allvarligt felaktiga). Att du får certifikatfel för en sajt som förväntas ha ett eget certifikat är ett typiskt tecken på att trafiken inte går krypterad hela vägen från din webbläsare till webbplatsen. Det finns förstås sajter som inte kostat på sig att köpa certifikat från en utfärdare, men då handlar det om mindre sajter - Google och Hotmail har definitivt riktiga SSL-certifikat och ska alltså inte ge varningar så länge inget är fel. Googles certifikat har i alla fall följande serienummer: 3C:8D:3A:64:EE:18 ![]() och är utfärdat av Thawte Consulting (Pty) Ltd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Certifikaten är det inget fel på. Har provat att ta bort routen och ansluta den direkt till datorn istället, avinstalletat antiviruset Avast samt installerat Internet Explorer 8 men utan framgång.
Någon som kan ha en aning om vad det kan vara fel?
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
nope, fungerar helt bra här... Citat:
|
|||
![]() |